Politiebericht Utrecht: district Lekstroom

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 17-08-2000

Politiebericht Utrecht: district Lekstroom, 09.10 uur
Lek vat

NIEUWEGEIN Op de Morsebaan in Nieuwegein werd woensdagmiddag 16 augustus even na half vijf bij een transportbedrijf een vat met chemicaliën in een vrachtauto geladen. Het vat bevatte 200 liter acrylnitril; een zeer brandbare, zeer giftige stof die wordt gebruikt bij bewerking van kunststoffen.

Tijdens het inladen beschadigde het vat en werd vervolgens door het personeel in een chemiekluis geplaatst. Hierna is direct de brandweer gebeld om het vat in een hiervoor geschikt overmaats vat te plaatsen. De brandweer trok hiervoor speciale pakken aan. De brandweer van Nieuwegein kreeg ondersteuning van de regionale brandweer. Het overmaatse vat bleek echter niet groot genoeg. Personeel van DSM is vervolgens ter plaatse gekomen om de stof in een ander vat over te pompen. Daarna zijn het beschadigde vat alsmede het vat waarnaar de vloeistof was overgepompt naar DSM afgevoerd.

Zeven personeelsleden van het bedrijf zijn direct voor onderzoek naar het UMC gegaan. Daar werd onderzocht of de mensen giftige stoffen hadden ingeademd. Zij zijn niet in aanraking met de stof geweest. Na onderzoek mochten allen naar huis.

Het bedrijf heeft alle vergunningen en er zijn geen gevaarlijke stoffen in de grond terechtgekomen.

De milieupolitie en arbeidsinspectie stellen een onderzoek in.

65 km/h. te hard

LOPIK Bij een snelheidscontrole aan de M.A. Reinaldaweg in Lopik is woensdagochtend een 26-jarige inwoner van Lopik aangehouden die de maximum snelheid van 80 fors overschreed.

De man bleek met een snelheid van 145 kilometer langs de controlepost te zijn gekomen. Het rijbewijs van de man is ingevorderd en proces verbaal is opgemaakt.

Verkeerscontrole

NIEUWEGEIN Op woensdag 16 augustus heeft de politie tussen 13.30 uur en 14.45 uur een verkeerscontrole op de Sluyterslaan gehouden.

Zeventien bestuurders kregen een bekeuring van f 90,- voor het niet dragen van de autogordel. Twee bromfietsers kregen een bekeuring voor het niet dragen van hun helm.

Voetganger aangereden

NIEUWEGEIN Op woensdag 16 augustus, omstreeks 19.55 uur, reed een 16-jarige bromfietser uit Nieuwegein vanaf de rotonde de Galecopperlaan op. Daar stak op dat moment een 42-jarige vrouw uit Nieuwegein over. De bromfietser trachtte nog de vrouw te ontwijken, maar kon een aanrijding niet meer voorkomen.

De vrouw is met een bult op haar achterhoofd naar het Anthoniusziekenhuis vervoerd. De bromfietser werd ter plaatse door het ambulancepersoneel behandeld. Hij had een pijnlijke rechterhand.

Auto rijdt bromscooter aan
NIEUWEGEIN Op woensdag 16 augustus, omstreeks 22.15 uur, reed een 16-jarige bromfietser met een 16-jarige duopassagier, beiden uit Nieuwegein, over de Batauweg, komende uit de richting van de A.C. Verhoefweg en gaande in de richting van de Reinesteinseweg.

Op de kruising van de Batauweg met de Galecopperlaan verleende een 29-jarige automobilist uit Nieuwegein geen voorrang aan de bromfietser. De bromfietser reed tegen de auto op, waardoor beide opzittenden van de bromfiets over de auto heen vlogen.

Beiden werden per ambulance naar het Anthoniusziekenhuis vervoerd. De bestuurder had in ieder geval knieletsel en de duopassagier had in ieder geval letsel aan een arm en knie. Beiden droegen een helm. Tegen de automobilist wordt proces-verbaal opgemaakt.