Initiatieven om wachtlijst ouderenzorg te verkorten

Datum nieuwsfeit: 17-08-2000

PERSBERICHT AEDES EN ARCARES

Hilversum/Utrecht, 17 augustus 2000

Verkorting wachtlijsten ouderenzorg

Aedes vereniging van woningcorporaties en Arcares brancheorganisatie verpleging & verzorging, zien mogelijkheden om gezamenlijk de wachtlijsten in de ouderenzorg aanzienlijk te bekorten. Jaarlijks zullen daartoe 6.000 zelfstandige, goed geoutilleerde woningen tot stand komen in combinatie met de mogelijkheid van 24-uurs zorgarrangementen. De leden van de beide organisaties zijn bereid zich daarvoor in te zetten. De corporaties zullen daarbovenop de komende twee jaar 120.000 woningen geschikt maken voor senioren. Om deze doelstellingen te bereiken is het nodig dat een aantal knelpunten wordt opgelost. Arcares en Aedes hebben de staatssecretaris van VWS in een brief gevraagd die knelpunten op te lossen. Uitgangspunt is dat ouderen langer zelfstandig in hun huis kunnen blijven wonen, dat er meer keuzemogelijkheden komen voor ouderen die zorg nodig hebben en dat de wachtlijsten voor verzorgings- en verpleeghuizen worden bekort.

Aedes en Arcares vinden het inspelen op de vraag van ouderen naar wonen, zorg en dienstverlening een gezamenlijke uitdaging voor de bedrijfstakken die zij vertegenwoordigen. Door het bij elkaar brengen van de kwaliteiten van verzorgings- en verpleeghuizen en woningcorporaties kunnen zij combinaties van wonen en zorg uitbreiden en vernieuwen.

De knelpunten die volgens Arcares en Aedes moeten worden opgelost zijn:

* Om zelfstandig te kunnen blijven wonen is voor hulpbehoevende ouderen een aangepaste omgeving nodig en moeten er ruimten beschikbaar zijn voor bijvoorbeeld groepsopvang, activiteiten en personeel. Niet geregeld is hoe de bouwkundige extra's gefinancierd moeten worden die daarvoor nodig zijn. De middelen die voor het oplossen van wachtlijsten ter beschikking zijn gesteld mogen hier volgens de huidige regels niet voor worden ingezet.
* In 2001 wordt de verzorgingshuiszorg onder de AWBZ gebracht. Corporaties willen ook na die datum verzorgingshuizen en andere gebouwen in de zorgsector bouwen en beheren. Het is echter niet duidelijk of de staatssecretaris die mogelijkheid wil handhaven.

* AWBZ-instellingen zijn tot nu toe verplicht hun gebouwen in eigen beheer te hebben. Dat belemmert hen in de mogelijkheden samen te werken met woningcorporaties. Instellingen zouden moeten kunnen kiezen of zij hun gebouw in eigendom hebben dan wel huren.

* Door de vele regels in het bouwproces van zorginstellingen ontstaat vertraging bij de afhandeling van bouwplannen. De deregulering moet verder gaan en de goedkeuringsprocedures versneld.

* De zorg die ouderen nodig hebben moet op maat worden geleverd, zowel binnen als buiten de verpleeg- en verzorgingshuizen. Dat is niet mogelijk op basis van de aanspraak op zorg zoals die nu in de AWBZ is omschreven.

Noot voor redacties