Tweede-kwartaalcijfers 2000 Nedlloyd

Rotterdam, 17 augustus 2000

NEDLLOYD: AANZIENLIJKE VERBETERING RESULTAAT

Hoofdpunten tweede kwartaal 2000

* Verbetering nettoresultaat met EUR 32 mln tot EUR 7 mln positief .
* Bedrijfsresultaat P&O Nedlloyd stijgt met US dollar 62 mln.
* Verlies Martinair.

Resultaat

In het tweede kwartaal zijn de resultaten van Koninklijke Nedlloyd in vergelijking met het tweede kwartaal van 1999 sterk verbeterd. Het tweede kwartaal werd afgesloten met een positief nettoresultaat van EUR 7 mln tegenover een verlies van EUR 25 mln in dezelfde periode van vorig jaar.

Het hogere resultaat komt vrijwel geheel voor rekening van P&O Nedlloyd.

Het aandeel in het resultaat van de niet geconsolideerde deelnemingen Mammoet en Martinair liet een daling zien van EUR 10 mln, vooral als gevolg van een aanzienlijke verslechtering van het resultaat bij Martinair. Deze verslechtering vloeit voornamelijk voort uit de sterk gestegen brandstofkosten en hevige concurrentie op de transatlantische routes.

Joint venture P&O Nedlloyd

In het tweede kwartaal behaalde P&O Nedlloyd een bedrijfsresultaat van US dollar 44 mln vòòr rente en belastingen. Dit is een verbetering van US dollar 62 mln in vergelijking tot het tweede kwartaal van 1999. Hogere volumes, v erbeterde tarieven en voortgaande kostenbesparingen wogen ruimschoots op tegen het negatieve effect van gestegen bunkerkosten.

P&O Nedlloyd vervoerde in het tweede kwartaal een record aantal van
762.000 TEU's, 8 % meer dan in het tweede kwartaal van 1999. De gemiddelde opbrengst per TEU steeg met 5% ten opzichte van dezelfde periode in 1999.

In het tweede kwartaal steeg het aandeel van Nedlloyd in het resultaat van P&O Nedlloyd met EUR 30 mln tot EUR 12 mln positief.

(Voor meer details verwijzen wij naar het heden separaat door Nedlloyd en P&O gezamenlijk uitgegeven persbericht).

Mammoet

De in mei aangekondigde verkoop van Mammoet aan Van Seumeren werd in juli

geëffectueerd. De met de transactie behaalde boekwinst zal in het derde kwartaal worden verantwoord.

Nettorente

Het positieve renteresultaat van EUR 1 mln betekent een verbetering van EUR 9 mln ten opzichte van het tweede kwartaal van 1999 en is het gevolg van de aflossing van rentedragende schulden en ontvangen rente op deposito's. In juni heeft een kapitaalrestitutie van EUR 140 mln plaatsgevonden (EUR 6 per aandeel).

Vooruitzichten

Nedlloyd zal dit jaar een duidelijk positief resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening behalen (1999: EUR - 31 mln). Onze prognose is gebaseerd op de door P&O Nedlloyd in het tweede kwartaal behaalde goede resultaten en de verwachte gunstige gang van zaken voor de rest van het jaar.

Noot: De internetpagina
www.nedlloyd.com wordt vanaf heden zowel in het Nederlands als in het Engels gepubliceerd.