Zes nieuwe OpenType Font-families van Adobe

Datum nieuwsfeit: 17-08-2000

Adobe maakt beschikbaarheid bekend van zes nieuwe OpenType Font-families

Full-Featured 'Pro' Fonts bieden compatibiliteit over meerdere platforms, plus veelomvattende talenondersteuning

Amsterdam, 17 augustus 2000 - Adobe Systems Incorporated (Nasdaq: ADBE) heeft vandaag bekend gemaakt dat er zes nieuwe OpenType© Font-families beschikbaar zijn. Deze zijn speciaal ontworpen als aanvulling op en verbetering van de professionele publishing tools van Adobe, inclusief de Adobe© InDesign(tm) 1.5 software. Het OpenType font-format, een gezamenlijke ontwikkeling van Adobe en Microsoft Corporation, biedt verbeterde documentportabiliteit over meerdere platforms, een veelomvattende talenondersteuning, krachtige typografische mogelijkheden en vereenvoudigde eisen op het gebied van fontmanagement.

De nieuwe OpenType-families van Adobe, die voorzien zijn van alle mogelijkheden, zijn opgebouwd uit drie bestaande ontwerpen - Adobe Garamond© Pro, Tekton© Pro en Myriad© Pro - en drie nieuwe ontwerpen - Calcite(tm) Pro, Silentium(tm) Pro en Warnock(tm) Pro. Adobe maakt gebruik van het suffix "Pro" om aan te geven dat de betreffende Font-families zijn voorzien van een veelomvattende talenondersteuning en een groot aantal typografische mogelijkheden. De Adobe OpenType fonts kunnen worden geïnstalleerd en gebruikt naast bestaande PostScript© Type 1 en TrueType fonts.

"OpenType biedt de gebruiker een aantal fascinerende voordelen ten opzichte van andere font formats," zegt Harold Grey, Group Product Manager voor Type, Adobe Systems Incorporated. "Tot nu toe was het zo dat ontwerpers, die gebruik wilden maken van speciale tekens en symbolen zoals Oldstyle-figuren, gedwongen waren om allerlei trucs uit te halen met verschillende fonts. Met OpenType en applicaties als Adobe InDesign 1.5 wordt het veel eenvoudiger om tot de gewenste typografische resultaten te komen. Nu is alles wat een typografische ontwerper nodig heeft terug te vinden in één fontbestand."

Voor klanten die betrokken zijn bij projecten op het gebied van print, dynamische media en het Web biedt het OpenType format de volgende voordelen ten opzichte van andere font formaten:

* Eén fontbestand voor meerdere platforms dat kan worden geïnstalleerd op zowel Macintosh als Windows© computers;

*

* Een uitgebreide tekenset die is gebaseerd op de internationale Unicode encoding-standaard voor een veelomvattende talenondersteuning;
*

* Geavanceerde typografische mogelijkheden door de specifieke positionering en vervanging van speciale tekens en symbolen, waardoor het gebruik van talloze uiteenlopende speciale tekens en symbolen, zoals Oldstyle-tekens, kleine letters en

* schoonschrift op één fontregel mogelijk wordt;
*

* Een compactere font outline datastructuur waardoor de fontbestanden minder ruimte in beslag nemen;

* Ingebouwde ondersteuning in Windows 2000;

*

* Ondersteuning in Adobe InDesign 1.5 software waardoor de geavanceerde typografische mogelijkheden van OpenType eenvoudiger gebruikt kunnen worden.

Voor meer informatie over de OpenType Pro fonts van Adobe kunt u een bezoek brengen aan: www.adobe.com/type.

Prijzen en verkrijgbaarheid
Klanten in Europa kunnen hun pakketten bestellen bij EyeWire op 0800-50-50-50-11 of via www.eyewire.com. EyeWire biedt de fontpakketten zowel aan als elektronische downloadmogelijkheid als op CD-ROM. De prijzen voor OpenType Pro fonts kunnen verschillen van regio tot regio. Alle prijzen zijn aangegeven in U.S. dollars en zijn exclusief BTW en verzendkosten.

Over Adobe
Adobe Systems Incorporated (www.adobe.com) is opgericht in 1982 en is een vooraanstaand leverancier van met prijzen onderscheiden software-oplossingen voor het web en printgrafisch ontwerp. Met de tools die Adobe biedt op het gebied van design, imaging, dynamische media en authoring kunnen klanten probleemloos visueel aantrekkelijke content creëren en leveren voor verschillende typen media. Adobe, met de hoofdvestiging in San Jose, Californië, is de op twee na grootste producent van software voor de PC in de US met een jaarlijkse omzet van ruim 1 miljard dollar. Meer informatie en de volledige versies van deze persberichten zijn beschikbaar via Adobe's websites www.adobe.nl en www.adobe.be.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Jeroen Breuer
Account Manager
Text 100 Public Relations
Global High Technology Public Relations

v. Diemenstraat 164 - 166, 1013 CN Amsterdam
T: +3120 5304338
F: +3120 5304331
(jeroenb@text100.nl)
Web: www.text100.com

© 2000 Adobe Systems Incorporated. All rights reserved. Adobe, the Adobe logo, InCopy and InDesign are either registered trademarks or trademarks of Adobe Systems Incorporated in the United States and/or other countries. Windows and Windows NT are either registered trademarks or trademarks of Microsoft Corporation in the U.S. and other countries. Mac is a trademark of Apple Computer, Inc., registered in the U.S. and other countries. All other trademarks are properties of their respective owners.