HP breidt Linux-activiteiten uit

Datum nieuwsfeit: 18-08-2000

HP BREIDT LINUX-ACTIVITEITEN UIT

Nieuwe producten en diensten maken Linux onderdeel van HP's Multi-OS-strategie

Amstelveen, 18 augustus 2000 - Hewlett-Packard heeft de positie van Linux als strategisch besturingssysteem versterkt. Het bedrijf brengt - als onderdeel van zijn multi-OS strategie - een aantal producten en diensten op de markt voor HP-UX (1), 64-bit Windows 2000 en Linux. Deze uitbreiding stelt gebruikers in staat HP's 'always on'-infrastructuur te combineren met een besturingssysteem naar eigen keuze.

HP brengt begin 2001 een versie van MC/ServiceGuard voor Linux op de markt. Dit product komt tegemoet aan de behoefte van gebruikers aan hoge beschikbaarheid en 'fail-over'-mogelijkheden voor een breed scala applicaties. Op LinuxWorld demonstreert HP MC/ServiceGuard met ServiceGuard Extension voor SAP, Apache en SAMBA op het NetServer-systeem.

HP biedt verschillende softwareproducten voor beheer van bedrijfskritische omgevingen onder Linux, zoals HP TopTools device manager voor business desktops en HP NetServersystemen. HP OpenView ondersteunt Linux-agenten voor VantagePoint Operations, Network Node Manager en OmniBack. Ook WebQoS kent een Linux-versie voor het beheer van transactiepieken op internet.

Oplossingen voor ISV's en ontwikkelaars
HP ontwikkelt een Linux-runtimeomgeving waarmee Linux-software binaries kunnen draaien op HP-UX voor IA-64-systemen. Dit maakt hercompileren bij de overgang van de ontwikkeling naar het gebruik van Linux overbodig. Onlangs kondigde HP ondersteuning aan van Linux API onder HP-UX op PA-RISC-systemen (2).

HP heeft zijn ISV-programma uitgebreid. Dit programma biedt softwareontwikkelaars via HP's Solution Partner Program toegang tot IA-64-systemen.

Daarnaast hebben HP en Intel een kit op de markt gebracht voor de ontwikkeling van IA-64-software op IA-32-systemen. De kit is verkrijgbaar op www.software.hp.com/ia64linux .

Complete diensten voor Linux-omgevingen
HP gaat pakketdiensten leveren ter ondersteuning van de high-availability-release van Linux die deze herfst wordt verwacht. HP's huidige Linux-ondersteuning en -opleidingen worden uitgebreid met wereldwijde installatie, integratie en multivendor netwerkdiensten voor Linux.

Linux-ondersteuning en -certificatie voor desktops en servers Door de toekenning van Linux-certificering voor Caldera, SuSE, TurboLinux en Debian aan NetServer-systemen ondersteunt HP Linux door het gehele PC-serverplatform. Linuxcare verzorgt de tests en certificering. HP blijft Red Hat ondersteunen, zodat gebruikers hun eigen Linux-versie kunnen kiezen op HP NetServer-systemen. Linuxcare certificeert ook HP's business desktop PC-platforms voor Red Hat, SuSE en TurboLinux. Het gaat hierbij om de HP Vectra PC, HP Brio PC, HP Kayak PC Workstation en e-PC.

PC Workstations met Linux
HP bundelt zijn Kayak XM600 en XU800 PC Workstation modellen met TurboLinux Workstation 6.0.

Linux op HP's 64-bit PA-RISC-architectuur
In samenwerking met 'open source'-ontwikkelaars en Linuxcare heeft HP Linux geschikt gemaakt voor zijn 64-bit PA-RISC-architectuur. De ontwikkelaarsrelease is gratis te downloaden op www.parisc-linux.org en op LinuxWorld.

Opslag zonder zorgen
De HP SureStore E Disk Array XP256 en XP512 ondersteunen Red Hat Linux. Dit geldt zowel voor de direct gekoppelde als de via SAN gekoppelde configuraties. Met multi-terabyte schaalbaarheid, een breed portfolio opslagsoftware en hoge beschikbaarheid biedt de XP-reeks Linux-gebruikers ongekende opslagkwaliteit.

HP's tape drive units voor databescherming zijn volledig gecertificeerd voor Linux (3). Ook Ultrium, een open tapestandaard die in de herfst wordt verwacht, zal geschikt zijn voor Linux.

OpenMail
De Linux-versie van OpenMail, HP's berichtenoplossing, wordt na minder dan een jaar al door meer dan 1 miljoen gebruikers gebruikt.

Meer informatie over HP en Linux is te vinden op www.hp.com/go/linux

Informatie over Hewlett-Packard is te vinden op www.hp.nl.

Hewlett-Packard is een toonaangevende leverancier van oplossingen en services voor computing en imaging voor zakelijke gebruikers en thuisgebruikers. De activiteiten van HP zijn gericht op het maximaal benutten van de mogelijkheden van internet voor zijn gebruikers en de verspreiding van elektronische diensten.

HP heeft 85.400 werknemers in dienst en behaalde in 1999 een omzet van circa
42,4 miljard dollar. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. De omzet van Hewlett-Packard Nederland bedroeg in 1999 ruim 2 miljard gulden.

Noot voor redacties