Minister Zalm 25 jaar ABVAKABO FNV-lid

Datum nieuwsfeit: 18-08-2000
ABVAKABO FNV

Minister Zalm 25 jaar ABVAKABO FNV-lid

Het komt niet elke dag voor dat een minister 25 jaar lid van de FNV-bond is. Vandaar dat FNV-voorzitter Lodewijk de Waal en ABVAKABO FNV-voorzitter Cees Vrins naar het ministerie van Financien togen om Gerrit Zalm in de bloemen te zetten.

`Eigenlijk zou iedereen lid van een vakbond of een politieke partij moeten zijn. Ik hou niet van freeriders, mensen die gratis mee willen profiteren. Dat is mijn morele overtuiging.`

Aldus een `vergulde` minister van Financien, Gerrit Zalm, nadat hij door ABVAKABO FNV-voorzitter Cees Vrins de zilveren bondsspeld opgespeld had gekregen. En door FNV-voorzitter Lodewijk de Waal in de bloemen (25 rozen) was gezet, alsmede het FNV-geschiedenisboek `Redelijk Bewogen`ten geschenke had gekregen.

In een kort toespraakje memoreerde De Waal dat Zalm als jong ambtenaar lid was in 1975 Abvalid was geworden. `Een periode`, aldus een schertsende De Waal,`waarin wij ons nog een weg in de rimboe van het kapitalisme moesten kappen.`

Overigens is Zalm niet het enige vakbondslid binnen het kabinet. Van de vijftien ministers in Paars II zijn er zeven lid van een vakbond.

Daaronder uiteraard oud-FNV-voorzitter en nu aanvoerder van ministersploeg, premier Wim Kok. Hij is sinds 1961 lid van de FNV Bouw, toen nog Bouw- en Houtbond NVV geheten. Kok begon daar zijn werkend leven als beleidsmedewerker.