Nederlanders gemiddeld vijftig minuten per dag online

Datum nieuwsfeit: 18-08-2000
Message-Id:

0100,0100,0100Persbericht

Eindhoven, 18 augustus 2000

Nederlander 25 % langer online

Nederlanders die de afgelopen twee weken op het internet zijn geweest, waren per dag tien minuten langer online dan in een vergelijkbare periode in 1999. Dat blijkt uit een onderzoek van NIPO onder 818 ondervraagden in opdracht van de ilse media groep. Gemiddeld waren de internetters vijftig minuten per dag online, tegen veertig minuten vorig jaar.

NIPO onderzocht ook het gebruik van internet. Vooral het opzoeken van informatie (86%) en e-mailen (68%) blijft populair, gevolgd door gewoon surfen (56%) en downloaden van software en muziek (42%). Chatten zit in de lift (van 10% naar 14%). Vooral onder jongeren is dit een populair tijdverdrijf. Het aantal privé- aankopen via internet is in 2000 toegenomen in vergelijking met
1999. Ruim een kwart van de internetpopulatie heeft wel eens iets gekocht via internet. Mannen tussen 35 en 44 jaar gaven het meest uit op internet. Jongeren kopen nog het minste. Populairste aankopen zijn cd's (44%), boeken (36%) en software (19%).

Zoekmachines

Om het internet te verkennen maken veel internetters gebruik van zoekmachines en portals. ilse wordt door maar liefst 53% van de gebruikers een of meerdere malen per maand gebruikt. (www.ilse.nl) op het internet, volgens NIPO. Vorig jaar behaalde de zoekmachine in een vergelijkbaar NIPO-onderzoek een score van
49%.

De geholpen naamsbekendheid van ilse, bij het Nederlandse publiek, groeide spectaculair van 36 % afgelopen jaar naar 58% dit jaar. CEO en oprichter van ilse Merien ten Houten is zeer tevreden over de resultaten van het onderzoek. "Steeds meer mensen kennen en gebruiken www.ilse.nl. Dat geeft ons een mooie uitgangspositie om een breder toegangsportaal op internet te worden door continue uitbreiding van een gevarieerd dienstenaanbod op onze site."

Over ilse media groep

ilse media groep is exploitant van ilse.nl, één van de populairste websites van Nederland met ruim 40 miljoen pageviews en meer dan 1,7 miljoen unieke bezoekers per maand. Naast haar bekende zoekmachine en gids biedt ilse een breed scala van populaire diensten aan, zoals gratis e-mail, chat, nu.nl en een veiling. Recent tekenden VNU Tijdschriften en ilse media groep een intentieverklaring die VNU een meerderheidsbelang van 58,7 % geeft in ilse media groep. ilse gaat de internetsites van VNU Tijdschriften exploiteren, waaronder Startpagina.nl, de best bezochte site van Nederland. Door deze bundeling van internetactiviteiten wordt ilse media groep de grootste nationale online uitgever.

Noot voor redacties