Verslag hulpverleenster over ontwikkelingen Oost-Timor

Datum nieuwsfeit: 18-08-2000

SPANNINGEN OP OOST TIMOR NEMEN TOE

Utrechtse hulpverleenster bericht vanuit de hoofdstad Dili, Oost Timor

Utrecht/Dili - De spanningen op Oost Timor nemen toe nu de viering van de 1-jarige onafhankelijkheid dichterbij komt. Op 30 augustus zullen tal van hoogwaardigheidsbekleders uit de hele wereld de festiviteiten op Oost Timor bijwonen. Onder hen zullen onder andere Nelson Mandela, de Australische minister-president Howard, de Indonesische leiders Wahid en Sukarnoputri en de Australische generaal Cosgrove, die vorig jaar de interventie-troepen leidde. De Nederlandse regering ontving geen uitnodiging.

Van 20 tot 30 augustus zal er een grote conferentie van de CNRT, de Nationale Raad van het Timorese Verzet, worden gehouden, waarin tal van belangrijke kwesties als zelfbestuur, taal, onderwijs en wederopbouw zullen worden besproken.

Deze twee gebeurtenissen zijn voor de pro-Indonesische milities, die vorig jaar rond het referendum voor onafhankelijkheid Oost Timor in brand staken, het teken om de wapens weer op te pakken en te proberen de situatie op Oost Timor te destabiliseren. In de vluchtelingenkampen op West-Timor zijn ze altijd actief gebleven, de laatste weken hebben ze in Oost Timor al twee soldaten van de V.N. gedood en anderen gewond. Gisteren werden V.N. soldaten uit Fiji beschoten bij Suai, bij de grens met West-Timor. De komende tijd hebben de pro-Indonesische milities het vooral gemunt op Portugese en Australische soldaten. Lokale activisten in Oost Timor dragen nog steeds bewijzen aan dat de milities getraind en bewapend worden door elite-troepen van het Indonesiche leger, de Kostrad-troepen.

De Stichting Vrij Oost Timor, welke beoogt bij te dragen aan de wederopbouw van Oost Timor en werkt aan een radio-project in Viqueque, heeft sinds enkele maanden Endie van Binsbergen uit Utrecht op Oost Timor werken. Zij zit de komende twee weken in Dili en doet verslag van de belangrijkste gebeurtenissen. Wilt u haar spreken of interviewen, ze is bereikbaar op telefoonnummer +61 409792833.

De Stichting Vrij Oost Timor heeft dinsdag een Nieuwsbrief uitgebracht over de activiteiten van Endie van Binsbergen op Oost Timor. Deze is gratis te verkrijgen.

Stichting Vrij Oost Timor
3500 GW Utrecht