Onderwijsbond CNV verbaasd over uitlatingen minister

Datum nieuwsfeit: 18-08-2000

PERSBERICHT ONDERWIJSBOND CNV

Zoetermeer, 18 augustus 2000

Minister Hermans zoekt bliksemafleider

De Onderwijsbond CNV (60.000 leden) heeft met verbazing kennis genomen van de uitlatingen van minister Hermans in de Volkskrant van 18 augustus 2000. De minister wil het overleg drastisch inperken en meer beleidsvrijheid aan scholen geven.

De minister zoekt naar een bliksemafleider voor de oproep van de hoogleraar bestuurskunde Roel in 't Veld aan het onderwijs om in opstand te komen tegen de geringe middelen die de overheid beschikbaar stelt voor het onderwijs. Volgens de oud-topambtenaar is er minimaal 10 miljard gulden extra nodig. Hij heeft kennelijk weinig vertrouwen in deze minister om dat voor elkaar te krijgen en roept daarom op tot burgerlijke ongehoorzaamheid. De Onderwijsbond CNV is het eens met de noodzaak van extra investeringen, maar wijst het voorstel van In 't Veld en de minister af om welgestelde ouders vrijwillig meer te laten bijdragen voor onderwijs aan hun kinderen. Onderwijs is een gemeenschapsvoorziening, die moet worden bekostigd uit de algemene middelen. Toename van de eigen bijdrage leidt tot een volstrekt ongewenste tweedeling in het onderwijs.

De Onderwijsbond CNV staat op zich niet negatief tegenover een modernisering van het overlegstelsel, waarbij meer bevoegdheden worden overgedragen aan de sociale partners op schoolniveau. De minister vergeet daarbij echter de randvoorwaarden in te vullen. De Onderwijsbond CNV heeft tot nu toe de decentralisatie en deregulering alleen maar gepaard zien gaan met onvoldoende financiële middelen, waardoor de scholen onvoldoende mogelijkheden voor eigen beleid hadden. Maar ook vergeet de minister de inspraak van het onderwijspersoneel te waarborgen.

De Onderwijsbond CNV wacht met belangstelling de notitie van de minister over herziening van het overlegstelsel af. Voorkeur van de Onderwijsbond CNV gaat daarbij uit naar een centraal overleg over hoofdlijnen van onderwijsbeleid. Sociale partners en de minister van onderwijs zouden hierin moeten spreken over beleidsvoornemens en moeten komen tot vaststelling van kaderstellende afspraken, die op schoolniveau kunnen worden geconcretiseerd. Naast dit overleg behoort uiteraard het reguliere overleg over arbeidsvoorwaarden op centraal en decentraal niveau gehandhaafd te blijven, dan wel versterkt te worden. Het zijn tenslotte de man en vrouw voor de klas die het moeten doen. En met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is het zeer onverstandig om de positie van het onderwijspersoneel verder uit te kleden.

Voor nadere informatie: Evert de jong, te bereiken via tel. (079) 320 20 37 Ter informatie.

Met vriendelijke groet,
Jacqueline van Wettum