Politieberichten Friesland

Datum nieuwsfeit: 18-08-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 18-08-2000 Politieberichten van 18/8 (07.00 uur t/m 13.00 uur)

Harlingen: gewonde brugwachter
De brugwachter, die donderdag omstreeks 12.15 uur gewond werd aangetroffen in het brugwachtershuisje van de Koningsbrug (weg A31) is inmiddels gehoord. Hij kon zich niets herinneren en weet niet hoe hij aan de verwondingen is gekomen. Het politie onderzoek heeft inmiddels uitgewezen dat er van een misdrijf geen sprake is.

Leeuwarden: aanrijding met gewonde
Donderdag omstreeks 13.15 uur vond op de Oostergoweg een aanrijding plaats tussen een personenauto en een bus. De bestuurder van de personenauto, een 41-jarige inwoner uit Hamburg, reed in de richting van het centrum. Net voorbij de kruising met de Gardeniersweg wilde de bestuurder rechts afslaan en zag daarbij een bus, die over de busbaan in dezelfde richting reed, over het hoofd. De bestuurder van de bus, een 54-jarige inwoner uit Drachten, kon een aanrijding niet voorkomen en de bus botste tegen de rechterzijkant van de personenauto. De vrouw van de bestuurder, een 38-jarige inwoonster uit Hamburg, die rechts voor in de auto zat, werd zwaar gewond en moest door de brandweer uit de auto worden gehaald. De vrouw is overgebracht naar het MCL-Zuid

Leeuwarden: winkeldiefstal met geweld
Donderdag omstreeks 16.50 uur werd een man op heterdaad betrapt bij het stelen van twee pakken koffie bij de Aldi in de Bilgaardpassage. De man werd buiten de winkel aangehouden en door twee medewerkers meegenomen naar de kantine en aldaar werd de politie gebeld. Toen duidelijk werd dat de politie werd gebeld, haalde de man ineens een zakmes uit zijn broekzak en klapte dit open. Met het geopende zakmes bedreigde het de twee mannen, die hem zojuist hadden aangehouden. De mannen, een 33-jarige inwoner uit Harlingen en een 30-jarige inwoner uit Oosterwolde, hebben de deur geopend en de verdachte laten gaan. De verdachte is weggelopen in de richting van de Fennen. Het signalement van de man: donkere man, leeftijd ongeveer 30 jaar, klein postuur, lengte ongeveer 1.60 meter, kort sluik zwart haar. Hij droeg een halflange bruine suède jas en had een felblauwe rugzak bij zich. Een onderzoek in de omgeving leverde geen resultaat op.

Leeuwarden: mishandeling
Donderdag omstreeks 19.00 uur werd op het Cambuurplein een fietser door drie mannen mishandeld. De fietser, een 24-jarige inwoner uit Leeuwarden kwam uit de Coopmansstraat en fietste in de richting van de Insulindestraat. Ter hoogte van de hoofdingang van het Cambuurstadion werd hij ingehaald door een gele personenauto, die aan de bestuurderszijde een rood portier had. De autobestuurder sneed de fietser, waardoor deze ten val kwam. De bestuurder en twee inzittenden stapten uit. De bestuurder gaf de fietser daarop een harde vuistslag in het gezicht en gaf hem daarna nog een klap op zijn neus, waardoor hij een bloedneus opliep. De beide inzittenden sloegen de fietser ook verschillende malen, waardoor deze weer op de grond viel. Hierna kreeg hij nog verschillende klappen tegen zijn rug. Toen er mensen aankwamen, zijn de jongens vertrokken. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Drachten: vechtpartij
Donderdag omstreeks 21.15 uur kwam er een melding binnen dat op de Noorderbuurt een vechtpartij zou zijn waarbij ongeveer 10 jongeren waren betrokken. Toen de politie ter plaatse kwam, werd alleen nog een 16-jarige jongen uit Drachten aangetroffen, die was mishandeld door groep buitenlandse jongens. De jongen was bebloed en had pijn aan zijn neus en linker scheenbeen. Het bleek dat de jongen diverse malen was geslagen door een groep van ongeveer 10 buitenlandse jongens. De jongen kreeg diverse klappen en schoppen, maar wist uiteindelijk aan zijn belagers te ontkomen. Wat de aanleiding tot de mishandeling is geweest, werd niet duidelijk. Met het slachtoffer werd rondgereden en tussen Ureterp en Bakkeveen werd een groep jongeren aangetroffen, waarvan hij er twee herkende. Deze twee jongens, 15 jaar en 18 jaar beiden uit Bakkeveen werden aangehouden. Zowel het slachtoffer als de twee verdachten komen uit Iran. De verdachten zijn na verhoor en het opmaken van een proces-verbaal weer in vrijheid gesteld.

Drachten: inbraak auto
Afgelopen nacht werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Exelsior. Het linker voorportierraam werd vernield. Uit de auto werd een radiocassetterecorder weggenomen en een radardetector. De eigenaar van de auto, een 26-jarige inwoner uit Drachten, heeft aangifte gedaan.

Goenga: aanrijding met drank
Donderdag omstreeks 15.55 uur vond op de Goaijengeamieden een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurder van een bestelauto kwam uit de richting Sibrandabuorren en reed in de richting van het Sneekermeer. Net voorbij de kruising naar het Sneekermeer wilde de man, een 46-jarige inwoner uit Sibrandabuorren een voor hem rijdende tractor inhalen. Hij kwam toen met de wielen van zijn auto in de berm terecht en bij de daarop volgende stuurcorrectie verloor hij de macht over het stuur en kwam tegen een boom in de berm tot stilstand. De man bleef ongedeerd doch van de auto bleef niet veel meer over dan een wrak. Het bleek dat de man gedronken had. Aan het bureau blies de man 475 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 4 uur. De man kreeg een transactievoorstel van f 1300.-.De tractor werd niet geraakt en liep geen schade op.

Boazum: aanrijding met gewonde
Vrijdag omstreeks 09.15 uur vond op de Suderdyk een aanrijding plaats tussen een tractor en een fiets. De tractor werd bestuurd door een 47-jarige man uit Boazum. Hij reed in de richting Scharnegoutum. In een bocht naar rechts zag hij een fietsster, een 77-jarige inwoonster uit Sneek, over het hoofd. De vrouw kwam ten val en liep een grote wond aan haar linkerbeen op. Zij is met de ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek en aldaar opgenomen.

Wijnjewoude: inbraak woning
Vannacht omstreeks 02.30 uur kwam een gezin, wonende aan de Tolleane, thuis van vakantie. De man, een 37-jarige inwoner uit Wijnjewoude, zag toen dat de achterdeur openstond en dat er kledingstukken in de tuin lagen. Het bleek dat er was ingebroken. Men was de woning binnengekomen door de voordeur te forceren. De inbraak moet gepleegd zijn tussen donderdag 18.30 uur en vrijdag 02.30 uur. Uit de woning werden wasmachine, een wasdroger, een centrifuge, een stofzuiger, een complete computer, een videorecorder en een GSM weggenomen. De bewoner heeft aangifte gedaan.

Sint Nicolaasga: inbraak voetbalkantine
Afgelopen nacht werd ingebroken in de voetbalkantine van de voetbalvereniging Renado, aan het Groenendal. Met een stoeptegel werd een ruit van (50 x 120) ingegooid. Uit de kantine werden een tuner/versterker, een cassettedeck, een meng-versterker en een cd-speler weggenomen. Tevens werd er nog snoepgoed meegenomen. Een 68-jarige inwoner uit Sint Nicolaasga heeft namens de voetbalvereniging aangifte gedaan.

Haskerhorne: inbraak manege
Afgelopen nacht werd ingebroken in de manege `De Hjouwer` aan de Wildehornstersingel. In het stalgedeelte werden diverse kasten en kisten opengebroken. Er werden vijf zadels ontvreemd en een aantal tuigen. De zadels kosten ongeveer f 2500.- per stuk. Door een 47-jarige inwoonster uit Oudehaske werd aangifte gedaan.

Bureau Voorlichting en PR: 058 - 880 8272