Chevrolet SSR wordt werkelijkheid

Carros

Chevrolet SSR wordt werkelijkheid

(18 augustus 2000)

General Motors (GM) heeft aangekondigd dat het bedrijf de innovatieve Chevrolet SSR concept car, die nog het meest weg heeft van een kruising tussen een pick-up en een supersportieve roadster, in productie gaat nemen. Begin dit jaar wist dit studiemodel op diverse autoshows, waaronder die van Detroit en Genève, de harten van de vele bezoekers te stelen. Volgens G. Richard Wagoner, President en Chief Executive Officer van GM, staat de SSR vanaf begin 2002 in de Amerikaanse showrooms.

De Chevrolet SSR haakt in op 88 jaar Gevit-traditie en is een blikkentrekker bij uitstek. Door zijn uitgebouwde wiel kasten oogt hij als een pick-up, maar in feite is hij uitgerust met een elektrohydraulisch wegklapbaar dak. Onder de motorkap is een dikke V8 te vinden, die is gekoppeld aan een viertraps automatische transmissie, en met zijn achterwielaandrijving beschikt de SSR over de basiskarakteristieken en prestaties van een echte roadster.

De Chevy SSR (Super Sport Roadster) werd oorspronkelijk ontworpen als toonbeeld van GM's positie als fabrikant van innovatieve modellen en de doelstelling die het bedrijf zichzelf heeft opgelegd om meer spannende auto's op de markt te brengen. Wagoner: "Nog geen tien maanden geleden bestond deze auto uit niet meer dan een schets op het computerscherm van een ontwerper. En wat voor een schets! Maar wij zijn er in geslaagd om de auto binnen drie maanden te bouwen, zodat hij nog net op tijd klaarstond voor de Detroit Motor Show, in januari van dit jaar."

Wagoner benadrukte dat het echte voordeel voor het publiek bestaat uit het feit dat de beslissing om de auto in productie te nemen zo snel na de diverse autoshows is genomen, slechts zeven maanden sinds zijn publieksdebuut. De Chevrolet SSR is de tweede van negen concept cars die begin dit jaar op de diverse (Amerikaanse) autotentoonstellingen te zien waren, die zijn weg richting de productielijn heeft gevonden. Eerder al was het de Hummer H2 die hem in dit traject voorging. "Voordat wij tijdens de autoshows in Los Angeles en Detroit, over nog geen vijf maanden, opnieuw een aantal innovatieve conceptstudies tonen, zullen er nog meer aankondigingen volgen van huidige studiemodellen die hun weg naar de showroom en de klant gaan vinden," aldus Wagoner.