Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Vanaf september 2000 ook 1.9dCI voor de Scenic RX4

Datum nieuwsfeit: 18-08-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Carros

Vanaf september 2000 ook 1.9dCI voor de Scenic RX4

(18 augustus 2000)

Na de benzine-uitvoering met de 2.0 16V motor wordt de Scénic RX4 vanaf september 2000 ook leverbaar met de 1.9 dCi, de direct ingespoten dieselmotor die werkt met de commonrail techniek. Deze zelfde 1.9 dCi motor is al sinds 2000 verkrijgbaar op de Laguna en sinds maart op de Scénic. De dieselmotor zorgt ervoor dat de doelgroep voor de Scénic RX4 de keuze kan uitbreiden doordat nu een versie aangeboden wordt die rijplezier en de zuinigheid van een diesel combineert. Deze dieselmotor is verkrijgbaar voor de twee uitrustingsniveaus RX4 en RX4 Pack.

Na de benzine-uitvoering met de 2.0 16V motor wordt de Scénic RX4 vanaf september 2000 ook leverbaar met de 1.9 dCi, de direct ingespoten dieselmotor die werkt met de commonrail techniek. Deze zelfde 1.9 dCi motor is al sinds 2000 verkrijgbaar op de Laguna en sinds maart op de Scénic. De dieselmotor zorgt ervoor dat de doelgroep voor de Scénic RX4 de keuze kan uitbreiden doordat nu een versie aangeboden wordt die rijplezier en de zuinigheid van een diesel combineert. Deze dieselmotor is verkrijgbaar voor de twee uitrustingsniveaus RX4 en RX4 Pack.

Sinds juni 2000 is de Scénic RX4 op de markt in een benzine-uitvoering met een 2.0
16V motor. Deze auto vormt de terugkeer van Renault in het 'SUV' (Sport Utility
Vehicles) segment, de klasse van de vierwielaangedreven vrije tijds auto's. Vanaf
september aanstaande zal dit aanbod worden uitgebreid met een versie met een 1.9
dCi motor die al voor de Scénic verkrijgbaar is sinds maart 2000.

In het segment van de vierwielaangedreven auto's vormde de verkoop van dieseluitvoeringen vorig jaar 42% van de markt in West-Europa, ofwel een volume van 1 83.500 auto's.

De 'commonrail' dieselmotor

De techniek van de commonrail die zo uitvoerig is beschreven in de pers zorgt voor een reductie van de uitstoot en een verbeterde akoestiek bij de direct ingespoten dieselmotoren.

De commonrail is een systeem dat bestaat uit een gemeenschappelijke inspuitbuis waarin een druk heerst die onafhankelijk is van het motortoerental en die naargelang de behoefte wordt geregeld. Deze druk kan oplopen tot meer dan 1350 bar. De verstuivers worden rechtstreeks vanuit de gemeenschappelijke inspuitbuis vanbrandstof voorzien. De hoeveelheid brandstof en het inspuitmoment worden elektronisch zeer nauwkeurig geregeld. De veel hogere inspuitdruk maakt een fijnere verstuiving van de brandstofdruppeltjes mogelijk waardoor een veel homogener lucht/brandstofmengsel ontstaat in de cilinders. Een completere verbranding zorgt ook voor minder uitstoot (rook en roetdeeltjes).
Commonrail maakt ook een 'gestuurde inspuiting' of voorinspuiting mogelijk: een minieme hoeveelheid diesel wordt ingespoten en verbruikt vlak voor de complete inspuiting van de brandstof zodat de verbrandingsdruk in de cilinder geleidelijk aan kan stijgen. Hierdoor worden grote warmteverschillen op het moment van de verbranding in de cilinder voorkomen en is de verbranding minder agressief en plotseling. Deze gestuurde inspuittechniek zorgt ook voor minder lawaai bij de dCi motoren.

Zeer soepel lopende motor bij gebruik op 'alle wegen'

Met een cilinderinhoud van 1 870 cm3 ontwikkelt deze motor een vermogen van 105 pk (75 kW) bij 4000 trimin en een maximum koppel van 200 Nm (20,4 mkg) bij 1500 trimin. Deze waarde blijft behouden tot 3500 tr/min en minstens l9ONm zijn beschikbaar over een ruim toerengebied van 1350 tot 3750 trimin.

Doordat er vanaf de lage toerentallen meer koppel beschikbaar is garandeert de RX4 1.9 dCi een bijzonder soepel lopende motor' en een goed acceleratievermogen, die zeer gewaardeerd worden tijdens het gebruik op 'alle wegen'.

Naast rijcomfort en gebruiksvriendelijkheid is de RX4 1.9 dCi bovendien één van de zuinigste auto's in zijn segment met 714 1/100 km bij gecombineerd gebruik volgens Europese norm.

Verkrijgbaar in twee uitrustingsniveaus

De Scénic RX4 1.9 dCi zal worden geproduceerd in de fabriek Georges Besse in Douai (zo'n 200 auto's per dag, benzine- en dieseluitvoeringen door elkaar) en zal vanaf september 2000 bij de dealers staan voor de prijs van NLG 64.350 in uitrustingsniveau RX4 en NLG 67.550 in uitrustingsniveau RX4 Pack.

Ter informatie, de prijzen voor de 2.0 16V benzinemotor zijn als volgt:
RX42.016V . NLG58.250
RX42.0 l6VPack NLG61.450

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie