Brief over ontwerp-vreemdelingenbesluit 2000

Nr. 88 Brief van de staatssecretaris van Justitie

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 18 augustus 2000

Onder verwijzing naar de brief van 13 juli jongstleden inzake de invoering van de Vreemdelingenwet 2000 treft u hierbij ter informatie aan het ontwerp-Vreemdelingenbesluit 2000. 1)

Dit ontwerp is heden voor spoedadvies voorgelegd aan de Raad van State. De Raad van State is verzocht ermee in te stemmen dat de adviestermijn van de Raad tegelijk aanvangt met die van de andere adviesinstanties. Een verzoek om advies uit te brengen is gericht aan de Adviescommissie voor vreemdelingenzaken, Amnesty International, het Hoge Commissariaat voor de Vluchtelingen van de Verenigde Naties, het Centraal orgaan Opvang Asielzoekers, het Instituut voor multiculturele ontwikkeling Forum, de Koninklijke marechaussee, het Landelijk Overleg Minderheden, het Nederlands Juristen Comité Mensenrechten, de Nederlandse Orde van Advocaten, de Nederlandse Vereniging voor Rechtspraak, de Raad van Hoofdcommissarissen, de Staatscommissie voor het internationaal privaatrecht, de Stichtingen Rechtsbijstand Asiel en de Raden voor Rechtsbijstand, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de Vereniging voor Vluchtelingenwerk Nederland.

Deze instanties zijn verzocht uiterlijk 15 september te reageren opdat de adviezen bij de definitieve adviesaanvraag aan de Raad van State kunnen worden betrokken.

De Staatssecretaris van Justitie,

E.M.A. Schmitz