Medewerkers Dier in Bedrijf zwemmen rivieren Nederland over

Datum nieuwsfeit: 20-08-2000

'Zwemmen in de drie grootste rivieren van Nederland' door Dier in Bedrijf

Op zondag 20 augustus a.s. zullen drie medewerkers van Dier in Bedrijf een poging wagen in de drie grootste rivieren van Nederland te zwemmen. Op één dag zullen de Maas, de Rijn en de Schelde worden getrotseerd in de steden Millingen a/d Rijn, Ravenstein en Bath. Beelden van de aktie zullen worden gepubliceerd in de Water-editie van de Envelop met Inhoud (#16, eind augustus), de postfrisse mail-art-surprise voor Dier in Bedrijf-leden.

Als geografisch 'putje' van Europa kennen de Lage Landen veel rivieren, delta's en mondingen. Vrijwel alle rivieren in Nederland zijn aftakkingen van de drie grootsten: Maas, Rijn en Schelde. In het gebied tussen Den Haag - Arnhem en Zierikzee - Boxmeer komen ze samen en stromen in westerlijke richting naar Rotterdam en Zeeland.

Vanuit het verre zuiden komt de Maas bij Eijsden ons land binnen. In een grote bocht, waarbij eerst tegen de Belgische en later tegen de Duitse grens wordt geschurkt, komt de Maas in de buurt van Cuijk binnen in het Land van Maas en Waal. Vanaf daar wordt koers gezet naar het westen, waarbij de Maas als grens voor de provincies Gelderland en Noord-Brabant dient. In de buurt van Lobith stroomt de Rijn ons land binnen en vertakt zich in de Waal en het Pannerdenskanaal. De laatste zal zich splitsen in de Nederrijn en de Ijssel. De Waal zal in zijn vaart naar het westen op verschillende plekken aansluiting met de Maas vinden. De Schelde ontstaat in Noord-Frankrijk en stroomt via Gent en Antwerpen door België. Bij binnenkomst in Nederland, tussen Hulst en Bergen op Zoom, mondt de Schelde al snel uit in de Westerschelde, de meander die bij Vlissingen overgaat in de Noord-Zee. Net als de Rijn, stroomt de Schelde slechts enkele kilometers door Nederland. (Uit: 'Water's wil is een weg', Glücksteller Instituut, 1999)

GEGEVENS:

De drie Dier in Bedrijf medewerkers zijn:

Naam: Jeroen Disch
Lengte: 189 cm
Gewicht: 89 kg
Zwemdiploma's: A

Naam: Frank Koolen
Lengte: 194 cm
Gewicht: 72 kg
Zwemdiploma's: A

Naam: Guus Roeselers
Lengte: 182 cm
Gewicht: 70 kg
Zwemdiploma's: A, B en C

Datum:
Zondag 20 augustus 2000

Tijdschema:
Rijn - Millingen a/d Rijn: 11.00 uur
Maas - Ravenstein: 15.00 uur
Schelde - Bath: 19.00 uur

Voor de exacte lokatie per rivier, kunt u op de aktiedag bellen met 06-28461081.

Meer info:
Dier in Bedrijf

3500 BJ Utrecht
Fax: 020-8738946
(dierinbedrijf@postfris.com)

Beelden van de aktie zijn na afloop opvraagbaar bij Dier in Bedrijf.

DIER IN BEDRIJF

Dier in Bedrijf is een Utrechts produkten/aktie-uitgeverij/collectief dat sinds 1998 actief is op het gebied van mail-art, film en performances. Medewerkers zijn onder andere: Anke Bemelmans, Jeroen Disch, Muesli Doets, Emiel, Ricardo Essers, Frank Koolen, Vera Linthorst, Gaston Orter, Guus Roeselers, Anton Roos, Walter Teunissen en Victor Zjoekowski.

Een zeer kleine greep uit Dier in Bedrijf akties, multiples en items:

- 8 augustus 1998: 'Performance op de Neude' te Utrecht, waarbij drie medewerkers 23 uur op een tweezitsbank zitten
- Eerste dinsdag van mei: De Nationale Boek-verbrandings Dag (NTBK-VBDG) te Utrecht, waarbij willekeurige boeken worden verbrand
- 13 - 27 juli 1999: Expositie 'Hyper Cult' van Anton Roos (i.s.m. galerie Art & Deco), te Smilde
- 7 november 1999: 'Morse code' performance bij ZipZap Club te Maastricht
- 3 december 1999: Boot 4-FR Festival te Finsterwolde
- 28 december: Dag van de Roerknal onder het motto Het Roer Moet Om!
- april 2000: 'Gooi het stadhuis in de gracht'-poster aktie te Utrecht. (Zie ook: www.gooihetstadhuisindegracht.netmenu.nl)

- Spoken Word aforismen-bundel 'Bestempel jezelf nooit met inkt' van Gaston Orter (Produkt #001)
- Het Voorgeschoten Fotorolletje (Produkt #004)
- 'Correct Groeten; een praktische cursus passeergroeten' van het Glücksteller Instituut (Produkt #008)
- 'Sweet Concrete', stripbundel met tekeningen van Anke Bemelmans en teksten van Walter Teunissen (Produkt #010)
- Dier in Bedrijf Eeuwkalender 2000-2100 (Produkt #011)
- Het Zwembandje, een zestig minuten durend cassettebandje met geluidfragmenten van een dagje aan Zee
- Pleidooi voor de Stoffen Handzakdoek, manifest; inclusief stoffen handzakdoek
- Stikkervel met GEENSCENEERD-labels

- 'Signaal', vlugschrift met rommelende geluiden uit de onderbuik van de samenleving
- Der Lauf, korte film

Nota bene:

- Naar aanleiding van de Performance op de Neude te Utrecht, verscheen een artikel in het Utrechts Nieuwsblad (10 augustus 1998).
- Naar aanleiding van Correct Groeten, was Jeroen Disch te gast in RTL Live (28 december 1999, RTL 4).
- In het strip/cultuur/curiosa-blad Zone 5300 jan-feb 2000 verscheen een artikel over Dier in Bedrijf.
- Naar aanleiding van de 'Gooi het stadhuis in de gracht'-poster actie, verscheen een artikel in het Utrechts Nieuwsblad (12 april 2000).
- Naar aanleiding van de derde Nationale Boek-verbrandings Dag (NTBK-VBDG), 2 mei j.l. verschenen er artikelen in het Utrechts Nieuwsblad en de Volkskrant, en was Dier in Bedrijf te gast in de radioprogramma's AVRO's Weekend Café, VARA's Spijkers met Koppen en VARA's Ontbijtradio.