Herdenking moord op Antilliaanse jongen op de Dam

Kerwinherdenking

20 augustus 2000

Persbericht Vrienden van Kerwin

Op een avond, zeventien jaar geleden, werd Kerwin, een Antiliaanse jongen, vlakbij de Dam neergestoken. De volgende ochtend overleed Kerwin aan zijn verwondingen. Hij was pas vijftien.

De racistische motieven van de dader deed Nederland pijnlijk bewust maken van de racistische elementen in de eigen maatschappij. Nederlanders zagen (en zien) zichzelf als het tolerantste volk op aarde. Inmiddels weten we dat racisme en intolerantie in de maatschappij blijft sluimeren en alleen beperkt wordt door gerichte aandacht in eigen omgeving. Het is daarom belangrijk bij treurige gebeurtenissen in het verleden stil te staan. Ook jongeren zullen zo zien dat racisme aangepakt moet worden!

Net als ieder jaar sinds 1983 wordt de moord op Kerwin herdacht. Dit jaar op Zondag 20 augustus. Vanaf 19:00 uur zullen op de Dam sprekers zijn waarna we onder begeleiding van de Drumband naar het Vondelpark lopen. Hier vind bij het standbeeld "Moeder Aarde" een bloemlegging plaats.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Peter van de Wijngaart ((pvdw@chello.nl))