Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Invoering bromfiets op de rijbaan in Maassluis

Datum nieuwsfeit: 21-08-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Gemeente Maassluis

Persbericht

Kenmerk: YR144
Datum: 10 juli 2000

Invoering Bromfiets op de Rijbaan in Maassluis

In Maassluis rijden de bromfietsers nu nog overal op het fietspad. Vanaf 21 augustus 2000 gaat dat veranderen. Dan moeten de bromfietsers op een aantal wegen binnen de bebouwde kom op de rijbaan gaan rijden in plaats van op de fietspaden langs deze wegen. Hiermee volgt de gemeente de landelijke richtlijnen in het kader van het beleid Duurzaam Veilig van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat. Doel van de maatregel om bromfietsers op de hoofdrijbaan te laten rijden is het terugdringen van het aantal ongevallen met bromfietsers.

Waarom invoering van Bromfiets op de Rijbaan?

Uit onderzoek is gebleken dat met de bromfiets veel ongevallen plaatsvinden op kruispunten tussen rechtdoorgaande bromfietsers en afslaande auto's en vrachtauto's. Rechtdoorgaande bromfietsers op het fietspad worden vaak te laat door de autobestuurders gezien en worden zo van opzij aangereden.

Wanneer bromfietsers en auto's samen op dezelfde weg gaan rijden, kunnen ze elkaar beter zien en kunnen ze alerter reageren op elkaars gedrag. Bij uitvoerige proefnemingen in diverse gemeenten, waarbij bromfietsers werden verplicht van de rijbaan gebruik te maken, bleek het aantal bromfietsongevallen gemiddeld sterk af te nemen. De maatregel had tevens tot gevolg dat fietsers op het fietspad niet meer werden gehinderd door bromfietsers. De conclusie van de proefonderzoeken is dat de verkeersveiligheid is gebaat is bij de maatregel waarbij bromfietsverkeer op verschillende wegvakken en kruisingen binnen de bebouwde kom op de rijbaan wordt afgewikkeld en niet meer op fietspaden en -stroken.

Voor wie geldt de maatregel Bromfiets op de Rijbaan?

De maatregel geldt alleen voor bromfietsers en niet voor snorfietsers. Een bromfiets heeft een geel plaatje of een gele sticker op het voorspatbord en de bromfietser moet een helm dragen. Een snorfiets heeft een oranje plaatje of sticker en de snorfietser is niet verplicht een helm te dragen.

De bromfietser moet op de rijbaan de volgende verkeersregels opvolgen:

Zoveel mogelijk rechts houden, met voldoende afstand van de zijkant van de weg;

Voortaan mag de bromfietser niet meer op fietsstroken rijden;

Auto's, brommers en andere voertuigen alleen links inhalen;

Bij verkeerslichten gebruik maken van de voorsorteervakken die bij de verkeerslichten horen; fietsverkeerslichten alleen volgen wanneer de bromfiets op het fiets- en bromfietspad moet rijden;

De maximum snelheid voor brommers op de rijbaan binnen de bebouwde kom blijft 30 kilometer per uur; buiten de bebouwde kom blijft de snelheid 40 kilometer per uur.

Wat betekent de maatregel Bromfiets op de rijbaan voor Maassluis ?

De maatregel heeft voor het wegennet een aantal gevolgen. Op dit moment staat langs alle fietspaden in Maassluis het volgende bord:

Dit bord betekent: fiets- en bromfietspad. Brommers, snorfietsers en fietsers zijn verplicht dit fiets- en bromfietspad te gebruiken. Langs de wegen waar dit bord na 21 augustus blijft staan, blijft de bromfiets op het fiets- en bromfietspad rijden.

Op de wegen waar de bromfiets op de rijbaan moet rijden zal na 21 augustus langs de fietspaden het genoemde bord worden vervangen door het volgende bord:

Dit bord betekent: fietspad alleen bestemd voor fietsers en snorfietsers. Waar dit bord staat moet de brommer het fietspad verlaten en op de gewone weg gaan rijden.

Waar geldt de maatregel Bromfiets op de Rijbaan?

Uitgangspunt van de maatregel is dat de bromfiets binnen de bebouwde kom van Maassluis op alle wegen met vrije fietspaden naar de rijbaan wordt verwezen. De gemeente maakt daarop een uitzondering voor een aantal wegen. Het gaat hierbij allereerst om de doorgaande route vanaf de komgrens op de Maasdijk via de Westlandseweg naar de Mozartlaan, Industrieweg en Laan 1940-1945. Ook geldt de maatregel niet voor het gedeelte van de Westlandseweg tussen het kruispunt met de Mozartlaan en het kruispunt met de Wagenstraat/Rozenlaan en de Vlaardingsedijk. De bromfietser blijft langs deze routes op het fietspad rijden, omdat de routes verkeersintensiteiten en daadwerkelijk gereden snelheden kennen die sterk wisselend zijn. Daarnaast geldt voor deze routes dat ze over de lengte sterk verschillen in onder meer rijstrookindelingen en blijkt het technisch moeilijk om langs deze wegen een veilige overgang van de rijbaan naar het fietspad en andersom te creëren.

Verplicht fietspad

De volgende fietspaden worden aangewezen als verplicht fietspad en daarbij gesloten verklaard voor de bromfietsers: Dr. A. Schweitzerdreef, Dr. J. Schoutenlaan, Deltaweg, Rozenlaan, Wagenstraat, Lange Boonestraat, P.C. Hooftlaan, Marelstraat ( tussen Wagenstraat en Korte Boonestraat ) en de Korte Boonestraat. Van de (brom)fietspaden die los van andere wegen liggen en door de woonwijken gaan, kunnen bromfietsers gewoon gebruik blijven maken. Deze paden blijven dus (brom)fietspaden.

Wanneer gaat de maatregel Bromfiets op de Rijbaan in?

De maatregel Bromfiets op de Rijbaan gaat in aan het begin van het nieuwe schooljaar, op maandag 21 augustus 2000.

Laatste wijziging: 10 July 2000

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie