Rocco Theunissen winnaar West Brabant Rally

Datum nieuwsfeit: 21-08-2000
Rallysport.nl

Rocco Theunissen nogmaals winnaar West Brabant Rally.

Het heeft erom gespannen op de paden en wegen van de afgelopen weekeind verreden West Brabant Rally. Dat het spannend zou worden was al van tevoren duidelijk. De kaarten voor het Internationaal Nederlands Rally Kampioenschap konden bij een verkeerde uitslag al na deze rally verdeeld zijn. Regerend Int. Ned. Rallykampioen Rocco Theunissen en Erwin Mombaerts van het MRT Rally Team hebben nogmaals de overwinning van dit evenement op hun naam weten te schrijven.

Al vanaf de eerste klassementsproef vrijdagavond 18 augustus is Rocco er goed voor gaan zitten. De finish halen was met twee schrapresultaten voorwaarde en winnen zou de strijd om het kampioenschap open houden. Al op de eerste klassementsproef nam Theunissen de leiding. 17 km lang was deze nieuwe proef met flink wat onverhard. Breijer sloeg hard terug en probeerde zijn achterstand weg te rijden, maar de eerste etappe werd 's nachts afgesloten met 1 seconde voorsprong voor het MRT Team. Zaterdag zette Rocco goed in maar moest daarna Mark Breijer toch meermaals als de snellere aan de finish van de proeven zien. De beruchte avondproeven 'Ostaaien' en 'de Hel' van deze rally zouden uitwijzen wie de sterkere was. Mark Breijer maakte inderdaad een remfoutje en verloor een gedeelte van zijn voorsprong. Door de stromende regen was het parcours spiegelglad en het aantal uitvallers en beschadigde rallyauto's nam per proef toe. Op de voorlaatste proef kon Theunissen de leiding overnemen. Mark Breijer uit Papendrecht en navigator Hans van Goor uit Aartswoud verloren door een lekke band teveel tijd met hun Subaru Impreza WRC en kwamen met 28 seconden achterstand aan de finish. De beslissing van het kampioenschap valt nu in de Golden Tulip Rally 22 en 23 september a.s.

Erik Wevers uit Markelo en Gert Kamphuis uit Nijverdal reden een zeer constante rally, de twee WRC's van Theunissen en Breijer konden zij net niet bijhouden en de nummer 4 lag te ver terug om mee in de clinch te gaan. Zij streden hun eigen wedstrijd en hadden dit keer enkel pech met een haperende achteruit versnelling en verloren hierdoor zeker 15 seconden na een remfoutje.

Mitsubishi EVO6 team Johan Deen uit Groot Ammers en Harmen Scholtalbers uit Emmeloord waren 6e algemeen en 2e groep N aan de finish. Een sterke rally reden zij. Tijdens de hevige regenbuien hadden zij moeite het vermogen van de Mitsubishi op de weg te krijgen. Ook het beperkte zicht kostte hen tijd, vooral de laatste proeven werd op uitrijden gereden. Als 4e Internationalen leverde deze rally hen 10 punten op voor het kampioenschap.

Edwin Abbringuit Son was met navigator Edwald van Kessel uit Aarle was de tweede en laatste Internationale Mitsubishi deelnemer. Zij reden een om en om strijd met Deen en dachten zelfs even voor Deen te kunnen finishen, maar de hevige regenbuien gooide roet in het eten. Startte Deen nog net aan het begin van de bui, Abbring moest door de doorweekte proeven ploegen en kwam hierdoor net tijd tekort voor een switch. Als 8e algemeen en 5e Internationale was het team goed voor 8 punten.