Werkgevers boos over gewijzigde plannen rekeningrijden

Datum nieuwsfeit: 21-08-2000
MKB-Nederland

MKB Nieuws, bericht

21-08-2000
Werkgevers boos over gewijzigde plannen rekeningrijden In navolging van werkgevers in Den Haag, heeft nu ook het Amsterdamse bedrijfsleven minister Netelenbos van Verkeer en de gemeenten een boze brief gestuurd over de experimenten met tolcordons. De plannen zijn onacceptabel en tegen alle afspraken in. Reizen naar en in de Randstad wordt er wel duurder op, maar de files verdwijnen niet.

Een proef van twee jaar, met twee tot drie tolpoortjes per regio. Dat was de afspraak in het Bereikbaarheidsoffensief Randstad van de minister. Schoorvoetend en met tegenzin legden werkgevers zich neer bij een spitstarief dat tussen zeven en negen uur s ochtends zou gelden. Immers, het totaalpakket was veel belangrijker. Slechts twee maanden later klopt er niets meer van het akkoord. Geen elf, maar 27 tolpoorten komen er. Secundaire wegen gaan ook onder het regime vallen, èn er komt een poort bij Schiphol. Onder het mom van de verkeersveiligheid zegt de bewindsvrouwe nu dat de spitsuren worden uitgebreid van zes tot tien. Hoezo bereikbare Randstad?

Ondernemersorganisaties zijn woedend. In een brandbrief aan de betrokken gemeenten en de minister uiten ze hun kritiek. De concurrentiepositie van de Randstad dreigt ernstig in gevaar te komen. Werkgevers zullen waarschijnlijk opdraaien voor de niet geringe kosten. Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt hebben ze weinig keus. Flexibelere werktijden invoeren heeft ook geen zin meer met de verruimde tijden. Ook veel mensen die nu op provinciale wegen rijden, omdat ze niet op de snelweg hoeven, worden straks in hun portemonnee gepakt.
Bestrijding van files zal niet lukken met rekeningrijden, verwachten de werkgevers. Liever zien ze de aanleg van betaalstroken. Daarmee hebben automobilisten een keus: kosteloos in de file, of betaald doorrijden.

Btw-heffing op tol
Het lijkt erop dat de Europese Commissie de plannen van het bedrijfsleven om in privaat-publieke samenwerking infrastructuur aan te leggen gaat dwarsbomen. Europa wil btw gaan heffen op tolgelden. De effecten hiervan zijn nog niet bekend, zo vers zijn de voornemens. Maar het valt te verwachten dat weggebruikers de dure tolwegen zullen mijden. Particulieren kunnen immers geen btw terugvorderen. De aanleg van wegen en tunnels - denk bijvoorbeeld aan de vurig gewenste A4-doorstroomroute Zaandam/Almere-Antwerpen - gaat dan mogelijk niet meer door, omdat de opbrengsten te laag zullen zijn.

Informatie: Veenema