Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 21-08-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 21-08-2000 Politieberichten van 21/8 (07. 00 uur t/m 13.00 uur)

Leeuwarden: inbreker aangehouden
Dinsdag 8 augustus omstreeks 01.50 uur werd een 36-jarige inwoner uit Leeuwarden op heterdaad aangehouden bij een inbraak in een snackbar aan de Voorstreek. Hij had een ruit vernield en in de snackbar werd hij aangehouden met een plastic tas, waarin shag en sigaretten zaten, die uit het pand wilde meenemen. Na zijn aanhouding bekende hij nog een aantal diefstallen c.q. inbraken in scholen en een auto inbraak. Uit een school aan de Haydenstraat nam hij drie videorecorders weg. Bij een inbraak in het Stedelijk Gymnasium aan de Noorderweg werden een fax, een fototoestel en een draagbare radio weggenomen. Verder moest een school aan de Rengerslaan, de Bouhof, het nog ontgelden. Hij brak twee automaten open en het daarin aanwezige geld werd weggenomen. Een dag later brak hij nogmaals in deze school in en toen nam het een videorecorder weg. Toen hij kort daarna nogmaals bij de school wilde inbreken werd hij bijna gepakt door de politie, die snel ter plaatse was. Hij had toen alleen nog maar een ruit vernield. Bij alle schoolinbraken kwam hij het gebouw binnen door een ruit te vernielen. Op de Voorstreek trachtte hij een personenauto, merk Opel Corsa weg te nemen. Het lukte hem echter niet de contactdraden op de juiste manier door te verbinden. De waarde van de ontvreemde goederen bedroeg ongeveer f 4000.- De schade was ongeveer een zelfde bedrag. De diefstallen en inbraken werden gepleegd tussen 1 en 8 augustus. De ontvreemde goederen werden verkocht aan onbekenden en het daarvoor ontvangen geld werd opgemaakt aan drugs. De verdachte zit op dit moment nog vast.

Bakkeveen: inbraak auto`s
Maandag omstreeks 04.15 uur werd een inbraak gepleegd in een personenauto, die geparkeerd stond op de Merskekamp. Toen de bewoner naar de WC ging, zag hij dat het licht in de auto brandde en dat een onbekend persoon in zijn auto zat. De man is daarop naar buiten gegaan. Het bleek toen dat het om drie verdachten ging. Met de man in de auto raakte de bewoner in gevecht, doch deze kon ontkomen. Het bleek dat de deur aan de passagierszijde was opengebroken en uit de auto werden het frontje van de radio en enkele cd`s weggenomen. De vrouw van de bewoner, een 32-jarige inwoonster uit Bakkeveen, die eigenaresse van de personenauto is, heeft aangifte gedaan. De leeftijd van de verdachten lag rond de 20 jaar. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Afgelopen nacht werd nogmaals ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond aan de Merskekamp. Ook hier werd een deur geforceerd. Uit de auto werden radio/cd-speler en 3 cd`s weggenomen. Een 21-jarige inwoonster uit Bakkeveen heeft aangifte gedaan.

Verder werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Kleasterkamp. De kofferbak van de auto was niet afgesloten. Uit de auto werden een radio en een portemonnee, met daarin een rijbewijs, een kentekenbewijs, een identiteitskaart en een tankpasje, weggenomen. De eigenaar, een 21-jarige inwoner uit Bakkeveen, heeft aangifte gedaan.

Heerenveen: gekantelde vrachtwagen
Maandag omstreeks 01.30 uur vond op de Rijksweg 32 onder Haskerdijken een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurder van een vrachtwagen, een 29-jarige inwoner uit Bolsward, reed over de Rijksweg 32 komende uit de richting Akkrum en gaande in de richting Heerenveen. Op een gegeven moment kwam hij met de rechterwielen in de berm terecht en door de daarop volgende stuurcorrectie is de vrachtwagen gaan schuiven en kwam op zijn zijkant op het wegdek terecht. Een stuk van de vangrail werd vernield. De vrachtwagen, die pas een maand oud was, werd zwaar beschadigd. De wagen was geladen met ongeveer 4 ton kranten. De vrachtwagen was van een bedrijf uit Menaldum. Nadat de kranten waren overgeladen in een andere vrachtwagen, kon de beschadigde vrachtauto worden weggesleept. Gedurende de takelwerkzaamheden werd het verkeer over een rijstrook geleid. Na de aanrijding is de chauffeur weggelopen zonder zijn identiteit en heeft hij in Luinjeberd, vanaf de Aengwirderweg een bestelauto weggenomen. Een 30-jarige inwoner uit Luinjeberd heeft aangifte gedaan. Met deze auto, die eigendom is van een bedrijf uit Heerenveen, is hij naar Seedorf in Duitsland gereden. Omstreeks 07.30 uur heeft hij zich aldaar gemeld bij de Koninklijke Marechaussee, die de man hebben aangehouden. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Heerenveen: diefstal auto
Maandag tussen 03.00 en 05.00 uur werd vanaf het terrein van een autobedrijf aan het Beurtschip een auto gestolen. Het betrof hier een personenauto, merk Volkswagen Golf TDI, kleur zwart, voorzien van het kenteken LJ-HG-27. De eigenaar, een 31-jarige inwoner uit Heerenveen, heeft aangifte gedaan.

Oosterwolde: diefstal tuinstoelen
Maandag omstreeks 06.00 uur kwam er een melding binnen dat op de Boskamp tuinstoelen zouden worden gestolen. De bestuurder van een personenauto met aanhangwagen zou hier zich aan schuldig maken. De bewoner, een 54-jarige inwoner uit Oosterwolde, werd gewekt door zijn buurtman (55 jaar), die de verdachte had overlopen. De verdachte was hierop weggereden met medeneming van een tuinset. Volgens de buurman had de auto een lekke uitlaat. Op de Hooge Esch werd de personenauto aangetroffen. De bestuurder, een 40-jarige inwoner uit Oosterwolde werd aangehouden en overgebracht naar het bureau. Hij bekende de tuinset te hebben gestolen. De 54-jarige bewoner heeft aangifte gedaan. De tuinset werd teruggegeven aan de eigenaar.

Dokkum: inbraak shoarmazaak
Maandag tussen 05.00 en 07.00 uur werd ingebroken in een shoarmazaak aan het Noorderbolwerk. De voordeur was geforceerd. In de zaak werd een gokkast opengebroken en het daarin aanwezige geld was weggenomen. De eigenaar, een 38-jarige inwoner uit Ee, heeft aangifte gedaan.

Sneek: diefstal personenauto
Afgelopen nacht werd vanaf een terrein aan de Edisonstraat een personenauto, merk Volkswagen Golf, kleur zwart, voorzien van het kenteken NJ-GV-51 weggenomen. De eigenaar, een 25-jarige inwoner uit Sneek, heeft aangifte gedaan.

Warten: inbraak bedrijf
Afgelopen weekend werd ingebroken bij een jachtwerf aan de Midsbuorren. Door verbreking van een deur aan de achterzijde kwam men het bedrijf binnen. Uit het pand werd voor duizenden guldens aan gereedschap gestolen. Een 40-jarige inwoner uit Warten heeft namens het bedrijf aangifte gedaan.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272