Eerste Global e-Commerce Masters ter wereld van start

Datum nieuwsfeit: 21-08-2000

Eerste Global e-Commerce Masters ter wereld van start

Erasmus Universiteit Rotterdam van start met E-masters Wereldprimeur Global e-Commerce Masters trekt top internationaal bedrijfsleven aan

Als eerste universiteit ter wereld start de Erasmus Universiteit Rotterdam vandaag met de Global e-Commerce Masters (GEM). Deze parttime opleiding gaat 15 maanden duren en geeft toekomstige e-managers een mastertitel in e-Commerce. Het doel van deze opleiding is deelnemers kennis te laten maken met de nieuwe businessmodellen en de consequenties van wereldwijd elektronisch zakendoen. Bij de start van deze unieke opleiding, geven alle ruim 180 deelnemers van 6 deelnemende universiteiten, vandaag in Rotterdam acte de presence. Deelnemers die vrijwel allemaal seniorfunctionarissen uit het internationale bedrijfsleven zijn. De opleiding bleek zo gewild dat alle participerende universiteiten binnen enkele weken na bekendmaking hun plaatsen hadden vergeven. Mede gezien de enorme belangstelling is de Erasmus Universiteit voornemens in januari 2001 met de tweede lichting van GEM te starten.

Directeur van het Erasmus Centrum voor Electronische Handel dr. Yao-Hua Tan: 'Veel bedrijven en organisaties krijgen de komende jaren te maken met elektronisch zakendoen. Organisaties kunnen het zich niet permitteren deze ontwikkeling te negeren. Het niveau van de aanmeldingen geeft aan dat het internationale topsegment zich van die ontwikkeling bewust is. Dat de toekomstige e-manager zitting krijgt in de Raad van Bestuur van bedrijven staat voor mijn zo goed als vast. Senior managers van onder andere IBM, ABN Amro, Xerox, AKZO Nobel, Ericsson en ING hebben zich al in een vroeg stadium aangemeld. Dit zijn de mensen die straks een beslissende rol gaan spelen in de verdere ontwikkeling van de nieuwe economie. Als Erasmus Universiteit zijn we er dan ook best trots op de eerste ter wereld te zijn die een dergelijke parttime Masters-opleiding aanbiedt.'

Wereldwijde behoefte
Uniek aan deze Global e-Commerce Masters is de internationale samenwerking. Gesponsord door de Europese Unie en de G-7 is de Erasmus Universiteit al twee jaar bezig in een internationaal consortium van vooraanstaande Business Schools met de voorbereidingen van het GEM-programma. Het blijkt dat er wereldwijd een enorme behoefte bestaat aan mensen met kennis over e-Commerce. In de Verenigde Staten werd onlangs de opleidingsbehoefte van e-managers op 160.000 per jaar geschat. Ook het Ministerie van Onderwijs in Japan heeft alle universiteiten verzocht opleidingen over e-Commerce op te zetten. Een feit is dat businessschools staan te trappelen om deel te nemen aan het GEM consortium. Zo hebben inmiddels ook Rijkjavik (Ijsland) en Gdansk (Polen) interesse getoond om het GEM programma daar te laten draaien.

Het programma start vandaag met een 'congres' waarbij diverse internationale sprekers uit binnen- en buitenland de verschillende invalshoeken van e-Commerce belichten. Uiteindelijk zal het GEM-programma inzicht bieden in alle facetten die nodig zijn om een onderneming volgens de meest recente e-Commerce strategieën zaken te laten doen. Zo krijgen de deelnemers aan de Global e-Commerce Masters onder andere te maken met e-Accounting, e-Strategy, e-Marketing, e-Management, e-Law en e-Intra and Entrepreneurship.

Gezamenlijk initiatief
Global e-Commerce Masters is een gezamenlijk initiatief van de Erasmus Universiteit Rotterdam, Athens University of Economics and Business, Copenhagen Business School, Georgia State University, Norwegian School of Economics and Business Administration en de University of Cologne. Ook daar start in september deze opleiding. Deelnemers zullen gedurende de opleiding enkele malen ervaring opdoen op een aantal van deze universiteiten en hiernaast intensief samenwerken met de studenten van de andere universiteiten.
//////

Noot voor de redactie,