Greenpeace eist restauratie lekkende pijpleidingen

Datum nieuwsfeit: 21-08-2000

persberichten

Amsterdam, 21 augustus 2000

Verzamelde olie van olielekkages bij Tyumen Oil op de stoep

GREENPEACE EIST RESTAURATIE LEKKENDE PIJPLEIDINGEN

Greenpeace voert vandaag actie bij het hoofdkantoor van Tyumen Oil in Nizhnevartovsk. Ongeveer 25 Greenpeace-activisten, waaronder 4 uit Nederland, plaatsten vanochtend een grote oliecontainer voor het kantoor van Tyumen Oil en vulden deze met de olie die zij de afgelopen weken hebben verzameld bij de olielekkages rond de stad. Hiermee protesteert de milieu-organisatie tegen het extreem hoge aantal olielekkages en de erbarmelijke staat waarin de pijpleidingen zich bevinden. Jaarlijks lekt in Rusland ongeveer vijftien miljoen olie weg via doorgeroeste pijpleidingen, oftewel elke dag een olieramp vergelijkbaar met die van Exxon Valdex.

Met deze actie komt ook het einde aan het kamp bij Nizhnevartovsk waar vrijwilligers de afgelopen weken weggelekte olie hebben verzameld. Om aandacht te krijgen voor de olievervuiling in Rusland ruimden ongeveer
30 vrijwilligers uit zeven verschillende landen weggelekte olie op die afkomstig was uit pijpleidingen van Tyumen Oil en het Russische staatsbedrijf Transneft. Ondanks de zware omstandigheden hebben de vrijwilligers in totaal zo'n 50 ton olie verzameld.

De olie-export naar West-Europa is in de jaren negentig sterk toegenomen. Duitsland is de grootste importeur met 30 miljoen ton ruwe olie per jaar. Nederland importeert jaarlijks ruim zeven miljoen ton olie uit Rusland en naar verwachting zal deze hoeveelheid toenemen tot
20 à 30 miljoen ton per jaar. TotalFinaElf is de grootste westerse importeur van Russische olie.

Het milieu wordt in deze regio continu aangetast door de activiteiten van de olie-industrie. De vervuiling bedreigt mensen, dieren en de kwetsbare Arctische ecosystemen als de Taiga en de toendra. De olielekkages ontstaan doordat de kwalitatief minderwaardige pijpleidingen vaak zeer oud zijn en slecht worden onderhouden. Ongeveer een derde van de Russische pijpleidingen is ouder dan 30 jaar.

Greenpeace wil dat er met spoed actie ondernomen wordt om het Russische pijpleidingenstelsel te restaureren. Met de toenemende hoeveelheden olie die naar West-Europa worden getransporteerd, is dit duidelijk een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de Russische olie-industrie en haar westerse afnemers als TotalFinaElf

Greenpeace ruimt olievervuiling in Siberië op: Dagboek en foto's
30 juli-2 augustus > 3 augustus > 4 augustus > 5-6 augustus > 7-8 augustus > 9 augustus > 10 augustus > 11-13 augustus > 14 augustus
15-16 augustus > 17 augustus > 21 augustus > 27 augustus > Waar stond het kamp?

Achtergrondinformatie
Olie en gas: vernietigend effect op het milieu
Olie in Rusland: Zwarte meren in de Taiga
Gevolgen voor mens en milieu