Uniek beiaardspektakel op de Dom in Utrecht

Datum nieuwsfeit: 21-08-2000

Uniek beiaardspektakel op de Dom in Utrecht

Dit jaar wordt in Utrecht aan de 500ste geboortedag van Karel V met een groot aantal evenementen aandacht besteed. Het Karel V jaar wordt op maandag 21 augustus 2000 geopend met een spectaculair concert vanaf de Domtoren in Utrecht. In dit concert speelt ook Gent een belangrijke rol, Karel V werd namelijk in deze Vlaamse stad geboren. Tijdens het concert spelen de carillons van Gent en Utrecht samen een geluidstape met daarop samples van de klokken van beide carillons. Speciaal voor dit concert is door de Utrechtse componist René Uijlenhoet de compositie Vorst aan de grond gecomponeerd. Het is een werk voor de beiaarden van Gent, Utrecht, geluidstape en luidklokken. Het werk wordt uitgevoerd door de stadsbeiaardiers van beide steden, Geert Dhollander en Arie Abbenes. Daarnaast zullen door Abbenes en Dhollander een aantal solowerken worden uitgevoerd die ze persoonlijk zullen toelichten vanaf de speeltafel van het carillon op 80 meter hoogte. Op de luisterplaats aan het Buurkerkhof staat een groot videoscherm opgesteld waarop de verrichtingen van de beiaardiers en van het Utrechts Klokkenluiders Gilde worden getoond. Het concert begint om 20.30 uur en de beste luisterplaats is het Buurkerkhof. De toegang is gratis en er is een beperkt aantal zitplaatsen.

Het concert is georganiseerd door de Utrechtse Klokkenspel Vereniging in samenwerking met de Stichting Stadsontspanning en is tevens de afsluiting van de serie Zomeravondconcerten op het carillon van de Domtoren.

Voor meer informatie kunt u de web-site van de Utrechtse Klokkenspel Vereniging raadplegen: www.ukv-utrecht.net