Antwoord Kamervragen over vernietiging cocavelden Bolivia

Datum nieuwsfeit: 21-08-2000
Bron: Tweede Kamer der Staten-Generaal
Tweede Kamer der Staten Generaal

Antwoord Kamervragen over vernietiging van cocavelden in bolivia
Gemaakt: 22-8-2000 tijd: 14:29

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

21 augustus 2000

Onder verwijzing naar de brief van de Griffier Uwer Kamer d.d. 7 juli
2000

kenmerk 2990013630, waarbij gevoegd waren de door het lid Apostolou overeenkomstig artikel 134 van het Reglement van Orde van de Tweede Kamer bij U ingediende vragen, heb ik de eer U, mede namens de minister voor Ontwikkelingssamenwerking, als bijlage dezes het antwoord op de gestelde vragen te doen toekomen.

De Minister van Buitenlandse Zaken

Antwoord van de Minister van Buitenlandse Zaken, mede namens de Minister voor Ontwikkelingssamenwerking op vraag 2990013630 van het lid Apostolou (PvdA) inzake vernietiging van cocavelden in Bolivia (d.d. 7 juli 2000)

Vraag 1.

Herinnert u zich de vragen die aan uw voorganger op 16 mei 1997 zijn gesteld over de vernietiging van cocavelden in Bolivia ? Herinnert u zich zijn antwoord dat inzake de relatie tussen drugscontroleprojecten en het respect voor de mensenrechten ons land in EU-kader een discussie heeft geëntameerd om ook de inschatting van de andere lidstaten te vernemen? Vragen van het lid Apostolou (PvdA) over de vernietiging van cocavelden in Bolivia, Aanhangsel Handelingen nr.
1358, vergaderjaar 1996-1997

Antwoord 1.

Ja. Ja.

Vraag 2.

Welke zijn de (voorlopige) uitkomsten van die discussie en in hoeverre heeft de discussie gevolgen gehad voor het Nederlands beleid?

Antwoord 2.

Naar aanleiding van de discussie die Nederland heeft geëntameerd is in Europees kader overeengekomen dat drugsbestrijdingsprojecten de mensenrechtensituatie in het betreffende land nooit negatief mogen beïnvloeden. Het Actieplan voor drugsbestrijding dat de Europese Unie in 1999 met de regio Latijns Amerika en Cariben heeft gesloten is dan ook expliciet gebaseerd op respect voor de mensenrechten en de fundamentele vrijheden. Voor het Nederlandse beleid betekende deze afspraak geen wijziging daar respect voor de mensenrechten daarbij steeds voorop heeft gestaan.

Tweede Kamer der Staten Generaal