Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Amerikaanse CRM spelers drukken Nederlanders uit de markt

Datum nieuwsfeit: 21-08-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
International Data Corporation Benelux

IDC PRESS RELEASE



Amerikaanse CRM spelers drukken Nederlanders uit de markt

AMSTERDAM, 21 Augustus 2000

Uit onderzoek is gebleken dat Nederland op het gebied van CRM Software en Services nog altijd een grote achterstand heeft op de ontwikkelingen aan de andere kant van de oceaan. De grootste oorzaak: het aanbod van producten en diensten vanuit Amerika is veel volwassener. In Nederland wordt de noodzaak van volledig geïntegreerde CRM nog te vaak onderschat. Dit concluderen IDC's CRM analisten Stan Koeleman en Luuk Bruna.

In tegenstelling tot Amerika wordt Customer Relationship Management in Nederland nog te vaak synoniem gesteld met database marketing. Hoewel bedrijven met een sterk Direct Marketing verleden vaak ook sterk blijken in CRM activiteiten, laten zij toch kansen liggen. Sommige Nederlandse software partijen hebben hierdoor hun internationale mogelijkheden overschat en zijn genadeloos onderuit gegaan. Andere partijen realiseren zich dat de concurrentie in het hogere segment van de markt niet vol te houden is en trekken zich terug naar de middenmarkt.

Marktgroei

De totale Nederlandse CRM solutions markt (services + software) groeide het afgelopen jaar met 33.0% naar 1.2 miljard gulden. Services nemen verreweg het grootste gedeelte hiervan voor hun rekening. De software markt kent daarentegen wel een hogere groei (45% vs. 25%). Deze markt wordt op dit moment gedomineerd door Siebel, Baan en Oracle, waarbij aangetekend dient te worden dat voor dit jaar de zaken behoorlijk zullen veranderen. De meeste klanten en partners hebben alles wat met Baan te maken had 'on hold' gezet en het bedrijf zal daarom haar toppositie niet kunnen handhaven. Siebel is veruit de sterkste groeier, geheel in lijn met de internationale ontwikkelingen. Vantive en Clarify zitten op het vinketouw, na hun respectievelijke overname door PeopleSoft en Nortel.

Marktaandelen top 5 CRM software spelers in Nederland 1999

Marktaandelen top 5 CRM services spelers in Nederland 1999

Slag om de markt

De grote consultancy bedrijven kiezen ervoor om zich te specialiseren in slechts enkele pakketten, waardoor zij hun CRM expertise beter kunnen coördineren. IDC's sofware analist Luuk Bruna verwacht dat de andere partijen dit voorbeeld zullen gaan volgen en dat er daarom uiteindelijk slechts plaats zal zijn voor 3 tot 4 software spelers in het hogere segment van de CRM markt. "Andere partijen zullen worden overgenomen, gedwongen worden zich in niche markten te begeven of zich op de midden markt gaan ophouden. We verwachten dat daar in 2001 een stevige slag zal gaan plaatsvinden", aldus Luuk Bruna.

De services markt ligt nog relatief open: er zijn erg veel partijen met ieder een klein marktaandeel. Cap Gemini zal na de fusie met Ernst & Young Consulting haar dominerende positie zeker versterken, maar er liggen voor alle IT services vendors nog vele mogelijkheden voor het oprapen. "Service vendors met een groot ERP klantenbestand maken een goede kans om een sterke positie te verkrijgen op de CRM services en E-business markt. Bedrijven met een heldere visie en goede referenties hebben de meeste kans op succes", aldus Stan Koeleman, Services analist bij IDC.

Algemene informatie over dit rapport

Dit rapport geeft een reeël beeld van de Nederlandse CRM Solutions markt door inzichten in zowel de software als de services markt te combineren.

Dit rapport schetst de ontwikkeling van CRM solutions, de ontwikkelingen bij de eindgebruikers en de marktgrootte en groeiverwachtingen voor zowel CRM Software als CRM Services. Deze laatste cijfers worden uitgesplitst naar de verschillende deelgebieden en naar de belangrijkste verticale markten. Verder worden IDC's verwachtingen en trends met betrekking tot CRM solutions besproken. De laatste hoofdstukken schetsen de concurrentie op de Nederlandse CRM software en services markten.

Profielen van de meest interessante CRM Software and Services leveranciers en een overzicht van relevant nieuws omtrent CRM in de periode van 1999-midden 2000 bevinden zich in de bijlagen.

Het rapport 'Trends & Solutions The Battle for Client Share: CRM Software and Integration Market & Trends 2000' is verkrijgbaar bij IDC Benelux.

Algemene informatie over IDC

IDC is de expert bij uitstek op het gebied van onderzoek en marketingadvies in de markt voor informatie- en communicatie technologie (ICT) . Zij levert betrouwbare, high impact inzichten en advies met betrekking tot de toekomst van ebusiness, Internet en technologie wat organisaties kan helpen bij het maken van verantwoorde, zakelijke beslissingen. IDC geeft verwachtingen op het gebied van wereldwijde marketing en trends en analyseert business strategieën, technologieën en leveranciers door gebruik te maken van betrouwbare en verhelderende marktgegevens. IDC is als enige in staat om lokaal onderzoek aan te bieden voor de belangrijkste nationale markten. IDC?s marktinformatie wordt niet belemmerd door grenzen en biedt daardoor grenzeloze mogelijkheden. IDC?s klanten bestaan uit ?s werelds grootste IT leveranciers, IT organisaties, ebusiness bedrijven en de financieële wereld. Meer informatie is te vinden op www.idc.com.

IDC is een dochteronderneming van IDG, 's werelds grootste organisatie op gebied van IT media en onderzoek.

# # #

All product and company names may be trademarks or registered trademarks of their respective holders.

Voor meer informatie:

IDC Benelux
Luuk Bruna (CRM software analist)
Stan Koeleman (CRM services analist)
020- 6692721

of

Margreet ten Hoope (PR Assistant)
020 - 4089533

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie