Milieuorganisaties bieden Tweede Kamer biologische uien aan

Aankondiging voor de pers

Opstelling D66 inzake bestrijdingsmiddelen om te huilen

Milieuorganisaties bieden Tweede Kamer biologische uien aan

Amsterdam, 21 augustus 2000 ---- Milieudefensie, Stichting Natuur en Milieu en de Zuid-Hollandse Milieufederatie bieden de Tweede-Kamerleden morgenochtend van 10.00 tot 11.00 uur biologische uien aan. Zij benadrukken hiermee dat uien wel degelijk geteeld kunnen worden zonder gebruik van chemische
bestrijdingsmiddelen. Om 11.15 uur begint in Den Haag de ingelaste vergadering van de Tweede- Kamercommissie Landbouw over een wetswijziging die het mogelijk maakt dat verboden milieuschadelijke middelen toch kunnen worden toegepast; voor elf verboden middelen zou er een overgangsregeling moeten komen totdat deze wetswijziging van kracht is.
Een van die middelen is propachloor, dat zogenaamd onmisbaar zou zijn voor de teelt van uien.

De milieuorganisaties roepen met name D66 op haar houding te wijzigen. Deze partij, die claimt een 'groene' partij te zijn, speelt een cruciale rol. D66 landbouwwoordvoerder Ter Veer is een pleitbezorger van de wetswijziging. De ministers Brinkhorst (LNV) en Pronk (VROM) en staatssecretaris Faber (Landbouw) wilden aanvankelijk geen verder uitstel van het verbod op de elf middelen verlenen, maar zijn door een meerderheid in de Tweede Kamer gedwongen genoemde wetswijziging voor te stellen.

Wat: Milieuorganisaties bieden Tweede- Kamerleden biologische uien aan Waar: Op het Plein in Den Haag, voor de ingang van het Tweede-Kamergebouw Wanneer: dinsdag 22 augustus van 10.00 tot 11.00 uur

Bijlagen:

- factsheet 'onmisbare'bestrijdingsmiddelen