Rapport vergoedingen elektronisch hergebruik kopij

Datum nieuwsfeit: 22-08-2000
Nederlandse Vereniging van journalisten

Rapport Vergoedingen Elektronisch Hergebruik

Onderzoek in 13 landen naar betalingen voor elektronisch hergebruik wijst uit dat een vergoeding minstens een percentage van 10% tot 15% bedraagt boven het oorspronkelijke bedrag. Dit geldt voor geschreven werk, voor foto's ligt dit percentage aanzienlijk hoger. De NVJ doet een aanbeveling van 20% bij plaatsing van geschreven werk op internet - 15% bij plaatsing in elke volgende rubriek op internet.
Dit staat in het rapport Vergoedingen Elektronisch Hergebruik van de NVJ. Het onderzoek werd verricht door UvA-studenten Christiane Würdemann en Leontien Brandt Corstius. Het betreft een actualisering van een in 1999 bij de NVJ verschenen rapport, waarin de vergoedingen per land werden bekeken. Met betrekking tot de 13 landen zijn recente jurisprudentie, collectieve en individuele contracten, schikkingen buiten rechte en de aanbevolen percentages voor hergebruik bestudeerd en vergeleken. De hoogte van de vergoedingen verschilt per land en ook per medium. Bovendien zijn er veel uitgevers, die auteurs nog een zogenaamd wurgcontract of 0-procentscontracten voorleggen. Deze worden overigens steeds vaker door de rechter onverbindend verklaard. Frankrijk geldt als het land waarin collectieve contracten met freelancers het meest gedetailleerd zijn uitgewerkt. De wijze waarop en wat er door de Franse uitgevers wordt vergoed is verschillend, zo valt af te lezen in de overeenkomsten van onder meer S.A. Ouest-France, VNU, Les Echos, Expansion, Les DNA en Le Monde. De aanbeveling door de Franse Vereniging van Journalisten (SNJ) is +50% voor opname voor onbepaalde tijd op
internet/cd-rom/databank.
De volledige rapporten in het Nederlands of Engels zijn te downloaden via het trefwoord Rapporten bovenin de NVJ-pagina's Contentville.com
In de Verenigde Staten is op 3 augustus een voorlopige mijlpaal bereikt met de overeenkomst die de National Writers Union sloot met Contentville.com. Deze website biedt behalve een 'discount bookstore' ook een verscheidenheid aan ondermeer artikelen, documenten, scripties en speeches. Auteurs die geregistreerd staan in het zogenoemde Publications Rights Clearinghouse ontvangen een vergoeding van 30% van het bedrag dat de internetgebruiker betaalt voor het opvragen van artikelen. De klant betaalt bijvoorbeeld voor het downloaden van een artikel uit de New York Times tweeënhalve dollar. Het is de eerste keer dat de NWU een overeenkomst sloot met een dergelijk grote content provider.