Recordaantal vacatures in Nederland

Datum nieuwsfeit: 22-08-2000
CBS

Recordaantal vacatures

Eind maart 2000 bedroeg het aantal openstaande vacatures bij particuliere bedrijven 201 duizend. Dat is 33 duizend meer dan eind december vorig jaar. Naast de vacatures bij particuliere bedrijven stonden 15 duizend vacatures open bij de overheid. Nooit eerder heeft het CBS zoveel vacatures gemeten. Ook de dynamiek op de arbeidsmarkt was groter dan ooit.

Sterke toename aantal vacatures
In de vorige periode van hoogconjunctuur was het hoogste aantal vacatures bij particuliere bedrijven 134 duizend (in maart 1990). Daarna daalde dit aantal tot slechts 33 duizend eind 1993. Sinds dit dieptepunt vertoont het aantal vacatures een stijgende lijn. Eind juni 1999 resulteerde dat in een stand van 182 duizend vacatures. Naar nu blijkt was daarmee de top nog niet bereikt. Want eind maart 2000 is het aantal vacatures voor het eerst boven de 200 duizend gekomen. De hoogste stand ooit door het CBS gemeten.

Het grote aantal vacatures bevestigt het beeld van een aanhoudend grote vraag naar arbeid in het eerste kwartaal van 2000. Uit eerder gepubliceerde CBS-cijfers over de banenontwikkeling bleek al dat de groei van het aantal banen onverminderd doorgaat. Het aantal geregistreerde werklozen bedroeg in het eerste kwartaal van dit jaar 217 duizend.

Dynamiek op arbeidsmarkt groter dan ooit
Het aantal vacatures aan het eind van een kwartaal is het resultaat van zowel het ontstaan van nieuwe vacatures als het vervullen van bestaande vacatures. Sinds het CBS ontstane en vervulde vacatures meet, zijn deze aantallen nog nooit zo hoog geweest. Dit wijst op een zeer sterke dynamiek op de arbeidsmarkt. In het eerste kwartaal ontstonden 267 duizend vacatures. Daartegenover stonden 234 duizend vervulde vacatures. Doordat er meer vacatures ontstonden dan konden worden vervuld, steeg het aantal vacatures per saldo met 33 duizend.

Krapte op de arbeidsmarkt alsmaar groter
De krapte op de arbeidsmarkt blijkt uit het aantal vacatures per duizend banen. Voor alle particuliere bedrijven tesamen geldt dat per duizend banen 37 vacatures openstaan. Vorig kwartaal waren dat er 32. In een aantal bedrijfstakken zijn beduidend meer vacatures dan gemiddeld. De krapte is het grootst in de IT-sector met bijna 100 vacatures per duizend banen. In de gehele zakelijke dienstverlening staan 66 vacatures open per duizend banen en in de bouw zijn dat er 56.

Vacatures bij de overheid
Naast de ruim 200 duizend vacatures bij particuliere bedrijven stonden eind maart van dit jaar bijna 15 duizend vacatures open bij de overheid. Eén op de drie vacatures betrof een vacature in het onderwijs.

Noot voor redacties