Halfjaarcijfers 2000 Hunter Douglas NV

Datum nieuwsfeit: 22-08-2000

HUNTER DOUGLAS: HOGERE OMZET EN WINST EERSTE HALFJAAR

Rotterdam: Hunter Douglas, wereldwijd marktleider op het gebied van raambekleding-producten, behaalde over de eerste helft van 2000 een omzet van EUR 818 miljoen (NLG1.803 miljoen), 26,6% hoger dan de EUR 646 miljoen (NLG 1.424 miljoen) in de eerste zes maanden van 1999.

De omzetstijging is de resultante van een hoger volume (9,9%), positieve wisselkoersveranderingen (9,3%) en het saldo van acquisities en desinvesteringen (7,4%). De omzet was hoger in Noord-Amerika, Europa, Latijns-Amerika en Australië en gelijk in Azië.

De nettowinst na belastingen bedroeg EUR 56,2 miljoen (NLG 123,9 miljoen), 27,4% hoger dan de EUR44,1 miljoen (NLG 97,2 miljoen) over de eerste helft van 1999. Dit is EUR 1,44 (NLG 3,18) per gemiddeld uitstaand gewoon aandeel in 2000 vergeleken met EUR 1,13 (NLG 2,50), gecorrigeerd voor stockdividenden, in de vergelijkbare periode afgelopen jaar.

De winststijging weerspiegelt betere resultaten in alle geografische gebieden, behalve in Azië.

Hunter Douglas Europe behaalde een recordomzet en winst, gesteund door een aan-trekkende consumentenvraag in de meeste markten en de succesvolle integratie van de acquisities in het afgelopen jaar.

In Noord-Amerika behaalde Hunter Douglas een recordomzet en winst. De consumenten-vraag was sterk voor de hoog in de markt gepositioneerde eigen producten, inclusief de nieuwe Serenette® Softfold® shadings, die in april werden geïntroduceerd. Deze combineren het uiterlijk van een gordijn met de functies van een verticale jaloezie. Comfortex, de recent verworven producent en distributeur van een eigen assortiment van raambekledingen, had het beste eerste halfjaar ooit.

Vooruitzichten

Gebaseerd op de uitstekende resultaten over de eerste zes maanden blijft Hunter Douglas optimistisch over de vooruitzichten voor de rest van 2000, hoewel de groei in de tweede helft zou kunnen matigen.

Financiële resultaten

Een geconsolideerde winst- en verliesrekening (Bijlage 1), alsmede segmentinformatie (Bijlage2) zijn bijgevoegd.

De aandelen van Hunter Douglas N.V. worden verhandeld aan de effectenbeurzen van Nederland, Zwitserland en Duitsland, via Seaq International (Londen) en als ADR's op de "over-the-counter market" in New York.

Voor nadere informatie:

L. Reijtenbagh