Jaarverslag 1999 VluchtelingenWerk is uit

Vluchtelingenwerk Nederland

VluchtelingenWerk in 1999: van Kosovo tot Kollum

22 augustus 2000

'Mensen die onze bescherming nodig hebben zijn altijd welkom.' Dat was de laatste jaren slechts een bijzin in het politieke debat. In 1999 leek het even een hoofdzin te zijn, toen vierduizend Kosovaren op uitnodiging van de Nederlandse regering naar ons land kwamen. Het draagvlak voor de opvang van vluchtelingen leek in lange tijd niet zo groot geweest te zijn. De gastvrijheid was overweldigend. VluchtelingenWerk kon de toestroom van vrijwilligers in de opvangcentra voor Kosovaren maar nauwelijks aan. De Kosovaren werden, letterlijk soms, bedolven onder aandacht en knuffels. Maar na een paar maanden werd ook Kosovo gewoner. Ook bij de Kosovaarse vluchtelingen ging het uiteindelijk om kwesties als opvangcapaciteit en rechtspositie. Dat er op dit punt nog veel werk moet worden verzet, werd in oktober pijnlijk duidelijk door de beschamende gebeurtenissen in Kollum. De aankondiging van de gemeente dat in dit Friese dorp definitief een asielzoekerscentrum zou worden gevestigd, leidde tot een waar volksoproer. De emoties liepen zo hoog op door een onopgeloste moord waarbij een Iraakse asiel-zoeker een tijdlang als hoofdverdachte gold (hij bleek later onschuldig).

Kracht van de vereniging
Ook in 1999 lieten vele Nederlanders zien deze afkeer niet te delen. Plaatselijke activiteiten van VluchtelingenWerk lieten opnieuw de kracht van onze vereniging zien: overal in het land bieden vrijwilligers directe ondersteuning aan en begeleiding van vluchtelingen. De basis van dat werk blijft belangenbehartiging van vluchtelingen op basis van het Vluchtelingenverdrag. Dat klonk ook door in de adviezen die VluchtelingenWerk aan de regering presenteerde. Zoals met betrekking tot de 48-uursprocedure in de aanmeldcentra, de Wet ongedocumenteerden, DNA-onderzoek bij gezinshereniging, de voorbereidingen van de Europese Top over het Europese asielbeleid in het Finse Tampere en de nieuwe Vreemdelingenwet 2000.

Belangrijk jaar
1999 was een belangrijk jaar voor VluchtelingenWerk. Een jaar van bezinning. Een jaar waarin we op twintig jaar VluchtelingenWerk konden terugblikken. Ondanks dit jubileum was 1999 geen gemakkelijk jaar. Zo deed de discussie over identiteit en strategie en het daarmee samenhangende debat over vluchtverhaalbeoordeling de emoties binnen en buiten de vereniging af en toe hoog oplopen. Eind 1999 waren de stormen weer wat geluwd en bereidde Vluchtelin-genWerk zich voor op de 21e eeuw.
Ook in 2000 blijven we op slagvaardige wijze op externe ontwikkelingen inspelen. Een jaar ook, waarin VluchtelingenWerk zich met een heldere strategie blijft profileren als belangenbehartiger van vluchtelingen die terecht een beroep doen op bescherming. Dat gebeurt met weloverwogen en rechtvaardige argumenten, waar nodig met acties, en met kennis van zaken van de vaak weerbarstige uitvoeringspraktijk.

Belangstellenden kunnen het jaarverslag bestellen bij de Service Unit van VluchtelingenWerk, tel. 020-3467214 of per e-mail (bestellingen@vluchtelingenwerk.nl).

.