Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 23-08-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 23-08-2000 Politieberichten van 22/8 (13.00 uur) t/m 23/8 (07.00 uur)

Heerenveen: diefstal schaftkeet
Afgelopen week werd vanaf het parkeerterrein bij het Abe Lenstrastadion een schaftkeet weggenomen. Het betrof hier een schaftkeet van het merk `De Zeeuw`. De keet is eigendom van een bedrijf uit Drachten. Een 35-jarige inwoner uit Oudega(Sm) heeft namens het bedrijf aangifte gedaan.

Damwoude: winkeldiefstal
Dinsdag omstreeks 14.30 uur werd een winkeldiefstal gepleegd bij de C1000 aan de Molenweg in Damwoude. De eigenaar van de winkel, een 30-jarige inwoner uit Damwoude had gezien dat een man verschillende malen de winkel in en uit was gelopen. Op een gegeven moment stond de man buiten de winkel met een doos in zijn handen en liep hij weg in de richting van de Bakkersweg. De eigenaar van de winkel is de man nagelopen. Plotseling kwam de man de eigenaar weer tegemoet lopen zonder doos. Door een 37-jarige inwoonster uit Damwoude werd de eigenaar erop attent gemaakt dat de man de doos had neergezet in een tuin aan de Bakkersweg. Onder een paar struiken werd de doos op de opgegeven plaats aangetroffen. In de doos zaten 14 sloffen sigaretten en 4 sloffen shag. De weggelopen man, een 30-jarige inwoner uit Workum, werd door de eigenaar iets verderop aangehouden en overgedragen aan de politie. De man ontkende de diefstal te hebben gepleegd. De man is overgebracht naar het bureau en ingesloten.

Sneek: winkeldiefstal
Dinsdag omstreeks 16.00 uur hadden getuigen gezien dat twee mannen een tas hadden weggegooid met daarin een paar schoenen, twee rechterschoenen, een flesje Eau de toilette en een GSM. Aan de hand van het opgegeven signalement konden de twee verdachten even later worden aangehouden op het Leeuwenburg. De verdachte, 35 en 25 jaar oud, beiden uit Sneek, werden overgebracht naar het bureau. In de fouillering van de oudste werd een GSM aangetroffen, die afging toen hij werd gefouilleerd. Toen de politieman de telefoon aannam, werd hij uitgescholden en werd hem te verstaan gegeven deze telefoon direct terug te brengen. Het bleek dat deze telefoon met oplader in de loop van de middag was weggenomen uit een bestelauto, die geparkeerd stond in de Kleine Kerkstraat in Sneek. De eigenaar van de GSM, een 24-jarige inwoner uit Reahus belde op toen de politie de telefoon aannam en hij werd daarop uitgenodigd om aangifte te doen. Het bleek dat de aangetroffen schoenen waren weggenomen bij Scapino aan de Kruizebroederstraat. Een 33-jarige inwoner uit Sneek deed namens Scapino aangifte van diefstal. Tevens waren de verdachten ieder nog in het bezit van een plastic tas met daarin een linker en een rechterschoen. Deze waren waarschijnlijk gestolen bij Bristol. De beide verdachten zijn ingesloten.

Kornwerderzand: aanrijding met gewonden
Dinsdag omstreeks 15.00 uur reed een 40-jarige bestuurder van een bestelauto over de Afsluitdijk, komende uit de richting Friesland en gaande in de richting Noord Holland. De bestuurder afkomstig uit Krimpen aan den IJssel haalde een aantal voor hem rijdende auto`s in en raakte toen door nog onverklaarbare wijze de macht over het stuur kwijt. Met de auto sloeg hij verschillende malen over de kop en kwam op het fietspad tegen een aldaar fietsende vrouw, een 49-jarige inwoonster uit Zaltbommel terecht. Haar man, die met haar fietste, werd niet gewond. Wel liepen beide fietsen schade op. De vrouw raakte gewond evenals de bestuurder van de bestelauto. Beiden zijn overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek. De bestelauto werd totaal vernield.

Drachten: fietsendief aangehouden
Dinsdag omstreeks 18.55 uur werd op het Raadhuisplein een 28-jarige inwoner uit Surhuisterveen aangehouden. De man had kort daarvoor geprobeerd een fiets te stelen, die op het Raadhuisplein stond. De desbetreffende damesfiets stond afgesloten geparkeerd. De verdachte forceerde het slot en toen hij zag dat hij betrapt was, deed hij net alsof. De man overgebracht naar het bureau. De eigenaresse van de fiets, een 75-jarige inwoonster uit Drachten, deed aangifte. Op het bureau bleek dat er ook nog een niet onherroepelijk vonnis aan de verdachte moest worden betekend. Na het opmaken van een proces-verbaal werd de verdachte weer in vrijheid gesteld.

Joure: lokaalvredebreuk
Dinsdag omstreeks 20.00 uur wilde een 23-jarige inwoner uit Joure het politiebureau in zijn woonplaats niet verlaten. De man was naar het bureau gekomen daar hij de neiging in zich voelde opkomen, dat hij iemand zou gaan mishandelen. Er werd op de man ingepraat en hem werd hulp geboden. Ook de huisarts wilde de man helpen, doch hij wilde nergens van weten. Wilde nergens ondergebracht worden. Daar hij niet op het bureau kon blijven werd hem verzocht dit te verlaten. Hieraan werd door hem geen gevolg gegeven. De man is hierop aangehouden en overgebracht naar het bureau in Heerenveen, alwaar hij is ingesloten.

Wolvega: snelkraak
Dinsdag omstreeks 20.55 uur kwam er een melding dat er een snelkraak bezig zou zijn bij juwelier Steensma aan de Van Harenstraat. Het bleek dat een raam van de juwelierszaak was ingeslagen en dat door het ontstane gat een tableau met trouwringen was weggenomen. De eigenaar, een 27-jarige inwoner uit Wolvega, hoorde op een geven moment gebonk en is direct naar beneden gegaan en zag toen dat een onbekende man de ruit van zijn winkel insloeg. Bij de man stond nog een tweede man en beiden zijn weggerend toen ze de juwelier aan zagen komen. Ze renden weg in de richting van de Dreeslaan. Op de Lindenoord stond een donkerkleurig personenauto, vermoedelijk een Peugeot 205, waarin de mannen zijn gestapt. In deze auto zat de bestuurder en nadat de mannen waren ingestapt, reed de auto met hoge snelheid weg in de richting Emmeloord. De juwelier is samen met een getuige nog achter de auto aangereden, doch deze werd niet meer aangetroffen. De hoogte van de schade is op dit moment nog niet bekend. De juwelier heeft aangifte gedaan.

IJlst: inbraak woning
Dinsdag tussen 18.45 en 20.15 uur werd ingebroken ineen woning aan de W.M. Oppedijkstraat. Een raam van de keuken aan de achterzijde van de woning was opengebroken. Van de tafel in de woonkamer werd een portemonnee weggenomen, met daarin kleingeld, een identiteitskaart, een bankpasje en een voetbalpas van VV Heerenveen. De eigenaar, een 25-jarige inwoner uit IJlst, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: onder invloed
Woensdag omstreeks 00.05 uur werd op de Jelsumerstraat een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 23-jarige inwoner uit Veenwouden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 410 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 3 uur.

Lemmer: poging inbraak
Woensdag omstreeks 02.30 uur kwam er een melding binnen dat twee mannen hadden gepoogd in te breken bij het VVV-kantoor aan de Nieuwburen. De mannen waren daarbij betrapt door een 55-jarige inwoner uit de Lemmer. Bij het VVV-kantoor bleek dat men de glaslatten van een raam reeds verwijderd had. Aan de hand van het opgegeven signalement konden op de Lijnbaan de twee mannen worden aangehouden. De mannen, een 32-jarige inwoner uit Arnhem en een 26-jarige inwoner uit Leeuwarden, zijn overgebracht naar het bureau en ingesloten.

Sneek: caravanbrand
Woensdag omstreeks 02.10 uur kwam er een melding binnen van een caravanbrand op de Christiaan Schotanusstraat. Ter plaatse bleek een tourcaravan in lichterlaaie te staan. De brandweer heeft de zaak geblust. De caravan, eigendom van een 37-jarige inwoner uit Sneek, brandde geheel uit. Volgens de brandweer bevond de brandhaard zich onder het raam in de caravan. Door de politie, die de zaak in onderzoek heeft, wordt brandstichting niet uitgesloten.

Bureau Voorlichting en PR: 058 - 880 8272