Meerderheid werknemers wil keuzes in CAO's

Datum nieuwsfeit: 23-08-2000
ABVAKABO FNV

Meerderheid werknemers wil keuzes in CAOs (23 aug)

Werknemers willen dat er binnen CAOs meer ruimte komt voor persoonlijke keuzes. Dat valt op te maken uit de resultaten van een onderzoek naar keuzemogelijkheden in de CAO, dat door het Amsterdams Instituut voor Arbeidsstudies (van de Universiteit van Amsterdam) werd uitgevoerd. Tachtig procent van de ruim duizend geënquêteerde werkenden vindt dat de vakbond daarop moet inzetten. De keuze-CAO, de CAO à la carte of de CAO op basis van het zogenaamde cafetaria-model zal dan ook voor de vakbond de komende jaren een leidraad in de onderhandelingen zijn.

ABAVAKABO FNV gaf opdracht voor het onderzoek, om een duidelijk beeld te krijgen van de behoefte bij werknemers. Van de ondervraagden wil zestig procent verlofsparen. Vijfenveertig procent wil extra vrije dagen opnemen dus dagen kopen, en 37 procent van de geënquêteerden wil extra dagen werken tegen extra inkomen. Verlof sparen blijkt vooral onder hoog opgeleide twintigers populair te zijn. De lager betaalde twintigers kiezen vaker voor extra inkomen door uren te verkopen. Vijftigplussers kiezen het minst vaak.

Volgens onderzoekster dr. Tijdens heeft de populariteit van het verlofsparen alles te maken met de krapte op de arbeidsmarkt. Mensen nemen geen verlof omdat het werk anders blijft liggen en de werkdruk hoger wordt. Dus spaart men het op. Aan de andere kant leert de ervaring volgens de onderzoekster dat het kopen en verkopen van tijd elkaar ongeveer in evenwicht houdt: in bedrijven die al langer het keuzesysteem kennen, blijkt dat er per saldo iets meer vrije tijd wordt gekocht dan verkocht.

De vrees dat collectieve arbeidsvoorwaarden verdrongen zullen worden door het individuele keuzemodel is ongegrond, concludeert Tijdens. Werknemers willen zelf ook dat collectieve doelen - zaken als kinderopvang of prepensioenregelingen - gewoon in de CAO worden geregeld. Het keuzemodel en collectieve arbeidsvoorwaarden zijn geen tegengestelden van elkaar, aldus Tijdens.

De vakbond zelf staat vanouds terughoudend tegenover de keuze-CAO. Uit vrees dat collectieve regelingen door de individuele keuzemogelijkheden onder druk komen te staan. Niettemin sloop de keuzevorm de laatste jaren al bij heel wat CAOs naar binnen: in 17 van de 20 grote CAOs die ABVAKABO afsloot. Guus van Huygevoort, dagelijks bestuurder van ABVAKABO FNV, wil die lijn voortzetten. Meer keuze voor het individu, maar wel onder de regels van de CAO. De collectieve afspraken bepalen het speelveld.

Niet alles zal onder het keuzeregime vallen, vindt Van Huygevoort. Er zijn regelingen die collectief gefinancierd moeten worden, die te duur worden als je het individueel moet betalen. Volgens hem heeft de vakbeweging fundamentele redenen om de collectieve regelingen te behouden, namelijk voor de leefbare samenleving en het principe van gelijke rechten.