Rover blij verrast door toezegging NS

Datum nieuwsfeit: 23-08-2000
Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)

ROVER BLIJ VERRAST DOOR TOEZEGGING NS

Reizigersvereniging ROVER is aangenaam verrast door de uitkomst van het overleg tussen de NS-top en CDA-kamerlid Leers. ROVER pleit al jaren voor een serieuze behandeling van klachten door vervoerbedrijven en een wettelijk recht op schadevergoeding voor reizigers bij wanprestatie van het vervoerbedrijf. Tot nu toe is ROVER, bij overleg met NS en andere vervoerbedrijven, afhankelijk van de goede wil van deze bedrijven. ROVER verheugt zich over het feit dat de NS nu bereid is om mee te werken aan een onafhankelijke klachtenafhandeling voor reizigers en zal daar morgen verder over doorpraten met de heer Leers. ROVER wil haar bestaande ledenservice graag uitbreiden tot een breed toegankelijk Reizigersservicepunt, waar reizigers serieus worden genomen en problemen echt worden opgelost. Inzet van het gesprek met Leers zal vooral ook zijn hoe deze taak kan worden georganiseerd en welke middelen en bevoegdheden daarvoor nodig zijn.

ROVER behandelt sinds de oprichting in 1971 klachten van reizigers en probeert in overleg met de vervoerbedrijven tot een oplossing te komen. Tot nu toe kon de vereniging wel een vuist maken, maar was uiteindelijk toch ook afhankelijk van de goede wil van NS, andere vervoerbedrijven en de overheid, om gehoor te geven aan de wensen van reizigers. De vereniging heeft bij de onderhandelingen over de nieuwe wet Personenvervoer zaken als een verplicht overleg tussen consumentenorganisaties en vervoerbedrijven met gekwalificeerd adviesrecht geregeld, maar een schadevergoedingsregeling bij vertragingen was voor partijen als het CDA een brug te ver. Een amendement op dit punt is door het CDA niet gesteund. Dankzij de inspanningen van ROVER zal in het prestatiecontract tussen overheid en NS een dergelijke regeling komen, die echter nog een beperkte reikwijdte heeft.

Volgens het artikel in de Telegraaf vanmorgen zou het tribunaal zich bijvoorbeeld buigen over klachten inzake vertragingen en het missen van aansluitingen, defecte kaartautomaten en onverstaanbare mededelingen op stations. ROVER doet al een aantal jaren onderzoek naar vertragingen en aansluitingen, met als doel om NS-cijfers te controleren en te verbeteren en om NS aan te sporen verbeteringen aan te brengen in de dienstverlening aan reizigers. Het feit dat NS volgens CDA-er Leers de reizigersorganisatie een meer centrale rol wil geven, is verheugend. ROVER denkt dat de jarenlange inzet van de vereniging om die reiziger onder de aandacht te brengen van de vervoerders en de politiek hier ook debet aan is.

ROVER betreurt de uitspraak van Leers dat ROVER niet heeft bewezen doelgericht iets te betekenen voor de reiziger. Met de schaarse middelen die de vereniging tot haar beschikking had is al veel bereikt: een erkenning en serieuze aanpak van vertragingen, een verbetering van de informatievoorziening aan reizigers, een gematigd tarievenbeleid etcetra. Als de politiek en de vervoerbedrijven bereid zijn om meer middelen beschikbaar te stellen (zowel financieel als juridisch), zoals nu het geval lijkt te zijn, dan kan de vereniging haar motto van, voor en door reizigers zeker recht doen.

Deze pagina is gemaakt op: 23-08-2000
Laatste verandering: 23-08-2000