'Creditcardbetalingen via Internet kunnen veilig'

Datum nieuwsfeit: 23-08-2000

Afzender: (norea@norea.nl)

Contactpersoon: W. Olthof

Creditcard betalingen via Internet kunnen veilig

Datum: 23 augustus 2000

Uit onderzoek van het Openbaar Ministerie (Volkskrant van 22 augustus 2000) zou blijken dat bij creditcard betalingen via het Internet zeer vaak fraude voorkomt. In het rapport zou worden aangegeven dat deze fraude een factor 3 hoger ligt dan de traditionele fraude met creditcards.

Uit een naar aanleiding van het bericht uitgevoerde inventarisatie onder IT-auditors (georganiseerd door de beroepsorganisatie NOREA) blijkt dat zij de omvang van de fraude in werkelijkheid hoger inschatten.

Uit de inventarisatie blijkt dat de problematiek bij Internet veel breder ligt. Naast creditcard fraude kunnen privacy, kwaliteit van de informatie, kwaliteit van de leverancierorganisatie enz onder de maat zijn. Zo kwamen onlangs de bekende sites van Yahoo en Amazon ongewenst in de publiciteit toen zij werden getroffen door aanvallen van hackers waardoor zij tijdelijk niet meer bereikbaar waren.

Gebrek aan beveiligingsbewustzijn bij zowel de aanbieder van de diensten als bij de consument liggen hieraan ten grondslag.

Door verschillende verificatieorganisaties worden certificaten (zgn. 'seals') verstrekt. Doel van zo'n zegel is aan te geven dat een onafhankelijke partij de site op een aantal kritische issues zoals, privacy, beveiliging, etc heeft beoordeeld en soms zelfs getoetst.

Onderzoek van NOREA (begin 2000) heeft uitgewezen dat de kwaliteit van de toetsing die voorafging aan de verstrekking van het 'seal' in een aantal gevallen van bedroevend niveau is. Dit heeft ertoe geleid dat een aantal grote IT-audit maatschappen in Nederland via NOREA de handen ineen geslagen hebben om te komen met een nieuw certificaat. Onder de naam 'ZekeRE Business' (gedeponeerd handelsmerk) zal een zegel worden verstrekt waarmee een garantie wordt gegeven dat de dienstverlening via Internet voldoet aan de daaraan te stellen eisen.

ZekeRE business is in eerste instantie bedoeld voor de business-to-business (B2B) markt. Productpresentatie van ZekeRE business zal plaatsvinden tijdens Internet in Business van 14 t/m 16 november a.s. in de RAI te Amsterdam.

Tevens zal tijdens het VERA(NIVRA)/NOREA symposium 'Update on IT' op 23 november a.s. in het Golden Tulip Conference Hotel Leeuwenhorst te Noordwijkerhout een parallelsessie worden gehouden over Beveiliging van Internetsystemen en betalingstransacties.

Noot voor redacties