Marechaussee was laks in opslag illegaal vuurwerk

Datum nieuwsfeit: 23-08-2000
23-8-2000

In het vandaag verschenen augustusnummer van het vaktijdschrift MilieuMagazine:

MARECHAUSSEE WAS LAKS IN OPSLAG ILLEGAAL VUURWERK

Het opslaan van in beslag genomen vuurwerk gaat niet altijd volgens de regels. De Marechaussee maakte pas onlangs een einde aan het ad-hoc en naar eigen goeddunken treffen van allerlei opslagvoorzieningen door de diverse krijgsmachtonderdelen. Dat blijkt uit een reportage over de milieuzorginspanningen bij de Koninklijke Marechaussee in de onlangs verschenen augustusuitgave van MilieuMagazine. Eerste-luitenant H. IJzerman van de Sectie Arbo en Milieu van de Koninklijke Marechaussee in Den Haag zegt hierin: "Inbeslaggenomen illegaal vuurwerk werd op de ene locatie zus en op de andere locatie zo opgeslagen, en het voldeed lang niet altijd aan de regels. Soms lag het gewoon los op de schappen tussen andere inbeslag genomen voorwerpen. Veel locaties beschikten niet over goede voorzieningen om gevaarlijke stoffen op te slaan, vloeistofdichte vloeren ontbraken vaak.

Soms werden gevaarlijke stoffen gewoon onder de werkbank bewaard. Strikt genomen hadden we niet zelden een bekeuring aan onszelf moeten uitdelen." Invoering van een ISO 14001-gecertificeerd milieuzorgsysteem op alle zestig locaties van de Marechaussee zou inmiddels een einde hebben gemaakt aan de heersende wantoestanden. De opslag van vuurwerk is enorm in opspraak geraakt sinds de vuurwerkramp drie maanden geleden in Enschede, omdat de daar getroffen voorzieningen zeer onder maat bleken in verhouding met de grote voorraad opgeslagen vuurwerk. Medewerkers van het bedrijf in kwestie zouden thuis illegaal vuurwerk in hun bezit hebben gehad. In juli maakte de milieu-inspectie de resultaten bekend van een onderzoek onder 51 vuurwerkbedrijven. Daaruit kwamen weinig onregelmatigheden naar voren, al bleken niet alle bedrijven over een (overigens niet altijd in de milieuvergunning verplicht gesteld) overzicht van actueel aanwezig vuurwerk.

Marechausse-man IJzerman beaamt dat de overheid vooral in dit onderwerp niet achter mag blijven: "Je kunt het niet maken om processen-verbaal uit te schrijven voor andere organisaties, als je zelf niet het goede voorbeeld geeft."

Noot voor redacties