Siebel Systems neemt OnLink Technologies over

Datum nieuwsfeit: 23-08-2000

Siebel Systems neemt OnLink Technologies over

Versterkt toonaangevende positie in eCommerce en software voor productconfiguratie

SAN MATEO, Calif. - 21 augustus 2000 - Siebel Systems Inc., leverancier van eBusiness-applicatiesoftware, neemt OnLink Technologies Inc. over. OnLink ontwikkelt eCommerce-programmatuur waarmee een interactieve begeleiding van klanten mogelijk is en tevens op maat aanbiedingen kunnen worden gedaan. Hierdoor kan de "shopping"-ervaring van websurfers ingrijpend verbeteren. Siebel Systems is van plan de technologie van OnLink te integreren met de Siebel eBusiness-applicaties, waardoor de positie in de eCommerce-markt verder wordt uitgebreid en versterkt.

De technologie van OnLink versterkt de toonaangevende positie van Siebel op het gebied van software voor interactieve verkoop en productconfiguratie. Siebel eConfigurator en Siebel ePricer stellen organisaties in staat om op accurate wijze complete en correct geprijsde product- en serviceconfiguraties samen te stellen en deze op geautomatiseerde wijze te distribueren naar de hiervoor in aanmerking komende verkoop- en servicekanalen. Met de technologie van OnLink wil Siebel Systems organisaties in staat stellen online-klanten in een geleide en interactieve dialoog te betrekken om daarmee hun eisen en wensen vast te kunnen stellen en deze op geautomatiseerde wijze te 'matchen' met het beschikbare aanbod van producten en diensten.

"eCommerce is een belangrijke component van iedere multichannel eBusiness-aanpak. Om merken in een online-wereld echter op effectieve wijze te onderhouden en te versterken moeten bedrijven hun klanten op een individueel niveau benaderen, hun wensen en behoeften begrijpen en de juiste oplossingen aandragen", zegt Thomas M. Siebel, chairman en chief executive officer van Siebel Systems Inc. "Deze vorm van het op interactieve wijze samenstellen en configureren van producten is momenteel op de meeste eCommerce-sites niet beschikbaar. Siebel Systems is van plan hier verandering in te brengen en onze overname van OnLink maakt deel uit van het plan dat we daarvoor hebben ontwikkeld. Via deze acquisitie wil Siebel Systems een nieuwe standaard voor eCommerce en productconfiguratie vestigen."

"Deze overname stelt de werknemers en klanten van OnLink in staat om vorm te geven aan onze gezamenlijke visie ten aanzien van het creëren van interactieve eCommerce websites waar de klant de uiteindelijke controle heeft over het aankoopproces", zegt Buck French, president en chief executive officer van OnLink Technologies. "Om klanten te kunnen begeleiden en te adviseren dienden bedrijven tot nu toe te werken met incompatibele softwaretools die door meerdere softwarebedrijven zijn ontwikkeld. Wij zijn ervan overtuigd dat Siebel Systems als toonaangevende aanbieder van eBusiness-applicaties het beste in staat is om de overgang te kunnen leiden van maatwerk-websites naar 'out of the box' en robuuste eCommerce-applicaties."

Veelomvattende aanbod van eCommerce-producten
De producten van OnLink stellen bedrijven in staat om:
- online aanpassing van complexe producten aan te bieden, waardoor de verkoopkosten omlaag kunnen, terwijl klanten, maar ook verkoopteams, op eenvoudige wijze de juiste productconfiguratie kunnen samenstellen;

- interactie tussen klanten en een goed geïnformeerde verkoper of supportmedewerker te repliceren via een reeks van op een website beschikbare interactieve vragen;

- en een statische productcatalogus op een website om te vormen tot intelligente en interactieve eCatalogus, compleet met gepersonaliseerde aanbiedingen, 'up-sells', 'cross-sells' en faciliteiten om op basis van productkenmerken en -functionaliteit te kunnen zoeken zodat de klanttevredenheid groeit en het aantal orders toeneemt.

Siebel Systems zal de technologie van OnLink integreren met de complete reeks van eCommerce-applicaties voor interactieve verkoop, marketing, klantenservice en het beheer van de relaties met partners via het web (PRM; Partner Relation Management). De resulterende producten zullen naar verwachting een veelomvattende reeks van eCommerce-toepassingen opleveren, inclusief interactieve begeleiding van klanten en functionaliteit voor productconfiguratie waardoor online verkoop en dienstverlening kunnen worden verbeterd. Ook inbegrepen zullen zijn dynamische personalisering van de interactie met klanten en partners, opties voor het op interactieve wijze vaststellen van de prijs voor online veilingen en geïntegreerde prijsstelling en configuratie van producten.

Daarnaast functioneren de eCommerce-producten van Siebel Systems binnen de complete reeks van eBusiness-applicaties van Siebel. Deze reeks van eBusiness-toepassingen omvat alle momenten van contact met klanten, waaronder het web, call centers, directe verkoop en indirecte verkoopkanalen. Hierdoor kunnen bedrijven één centrale vastlegging van gegevens benutten om klanten op een consistente, gepersonaliseerde en interactieve wijze te bedienen via tal van kanalen.

OnLink's eCommerce-applicaties bieden een hoog niveau van interactie. Deze interactiviteit is mogelijk als gevolg van een unieke en op webtechnologie gebaseerde architectuur die een zeer snelle response mogelijk maakt, schaalbaar is, snel in gebruik kan worden genomen, goedkoop te onderhouden is en bovendien met vele andere software geïntegreerd kan worden. De technologie van OnLink stelt eCommerce-sites in staat via zeer snelle responsetijden met klanten te communiceren. Het resultaat is een zeer interactieve en bevredigende klantenervaring die helpt om de verkopen te vergroten terwijl tegelijkertijd de loyaliteit van diezelfde klanten wordt bevorderd.

"Toekomstige eBusiness-toepassingen dienen in te spelen op de relatie tussen verkoper en klant op het web", zegt David Yockelson, senior vice president van de META Group. "Dat betekent dat bedrijven zich online het gedrag en de gewoonten moeten aanmeten van die werknemers die het beste met klanten kunnen omgaan. Deze acquisitie speelt in op deze behoeften en verbetert de eCommerce-functionliteit van Siebel Systems."

Klanten van OnLink zijn bekende bedrijven als Snap-on, Avaya (nu nog onderdeel van Lucent Technologies), Amdahl, Sony, Tellabs en maar liefst veertien verschillende divisies van General Electric.

General Electric gebruikt OnLink-applicaties om een interactieve en adviserende begeleiding van online-klanten mogelijk te maken. Hierdoor kan het concern individuele oplossingen creëren die gebaseerd zijn op specifieke eisen en wensen van klanten. "Als een klant van zowel Siebel Systems als OnLink onderkent General Electric de mogelijkheden voor synergie die het samengaan van deze twee bedrijven te bieden heeft", zegt Keith Miller, senior vice president bij General Electric Equity. "Bij General Electric staat de klant op de eerste plaats bij alles wat we doen en deze twee bedrijven bieden ons de applicaties die ons helpen dit te realiseren."

Onderdeel van de acquisitie-overeenkomst is, dat ieder uitstaand aandeel van OnLink Technologies omgewisseld wordt voor 0,1648 nieuw uit te geven aandeel Siebel Systems. Alle uitstaande aandelenopties zullen eveneens tegen deze ruilverhouding worden overgenomen. Dat betekent dat in totaal
3.706.565 miljoen nieuwe aandelen Siebel Systems zullen worden uitgegeven, met een waarde van 609 miljoen dollar op basis van de slotkoers van Siebel Systems op 7 augustus 2000. De transactie dient nog te worden goedgekeurd door de aandeelhouders van OnLink Technologies en relevante overheidsinstellingen.

Over Siebel Systems
Siebel Systems, Inc. (NASDAQ: SEBL) is de toonaangevende aanbieder van eBusiness-applicatiesoftware. Siebel Systems biedt een geïntegreerde reeks van eBusiness-applicaties die verkoop, marketing en customer service mogelijk maakt via alle verkoopkanalen, zoals het web, call centers, directe verkoop, en indirecte afzetkanalen (zoals winkels en dealernetwerken). Siebel Systems beschikt wereldwijd over kantoren in meer dan 28 landen. Meer informatie is te vinden op www.siebel.com.

Over OnLink
OnLink is een toonaangevende aanbieder van applicaties voor verkoop, marketing en ondersteuning via eCommerce-sites. De OnLink Commerce Suite vergroot de 'online experience' door het beslisproces van klanten nadrukkelijk te ondersteunen door enerzijds klanteninformatie te verzamelen en vast te leggen en deze gegevens anderzijds te gebruiken voor advisering en begeleiding van diezelfde klanten bij het maken van keuzes. OnLink stelt klanten hierdoor in staat betere beslissingen te nemen die leiden tot een grotere klanttevredenheid, terwijl verkopers waardevolle informatie over klanten kunnen vastleggen. Bekende gebruikers van OnLink-software zijn onder andere Amdahl, Ariba, General Electric, Inrange Technologies, Snap-on, Sony en Tellabs. Meer informatie is te vinden op www.onlink.com.

OnLink Technologies realiseerde in 1999 een omzet van circa 2,2 miljoen dollar en boekte daarbij een operationeel verlies van 10,6 miljoen dollar. In de eerste zes maanden van 2000 groeide de omzet naar 4,7 miljoen dollar en kwam het operationele verlies uit op 13,4 miljoen dollar.

Noot voor redacties