Horeca Nederland directeur rondt Zomertournee 2000 af

Datum nieuwsfeit: 23-08-2000
Koninklijk Horeca Nederland

Persbericht 23 augustus 2000

Zomertournee 2000 van directeur Jeu Claes:
Word ambassadeur voor onze mooie sector!

WOERDEN - 23 augustus 2000 - Directeur Jeu Claes rondt volgende week zijn zomertournee af. Hij sprak deze zomer zo'n 300 leden. Jeu Claes "Dit jaar viel op hoe onze mooie branche zich sterk ontwikkelt en dat wij daaraan als brancheorganisatie nóg gerichter kunnen bijdragen. Onze dienstverlening slaat over het algemeen goed aan, met de kanttekening dat wij een groep kansvolle leden met problemen toch nog onvoldoende bereiken. Goed te merken dat de aanpak van de BEM! van het onderwerp `eerlijke mededinging' (voorheen paracommercie) tot concrete resultaten leidt. Ik merkte dat ondernemers daardoor een zorg minder hebben. Een heet hangijzer blijkt de kleine groep ondernemers die zich niet aan de afspraken houdt en zo het imago van de grote groep die het wél voor elkaar heeft, verpest. Ik vind dat afspraak afspraak is. Laten we met z'n allen ambassadeur voor de Nederlandse horeca worden. Draag het creatieve, sociaal-maatschappelijke, flamboyante, mooie, lekkere, schone, gastvrije, veilige... nadrukkelijk uit. Want dát is het beeld dat we als professionele horeca verdienen! Vertel het goede aan de pers bij u in de buurt. Word pr-man of vrouw voor de Nederlandse horeca", aldus Jeu Claes.

Er zijn een aantal trends waar te nemen:

1 : Werken in de horeca is leuk!
Ondernemers wisselen vaker medewerkers uit, durven het aan ook oudere medewerkers aan te trekken, er worden afspraken gemaakt over loonbaanontwikkeling, ondernemers zijn met hun team aan de slag om - nadrukkelijk samen - te komen tot een beter personeelsbeleid.

2 : We verdienen beter!
Ondernemers draaien een hoger rendement als zij goed geïnformeerd zijn en bijvoorbeeld deelnemen aan vakgroepen of het programma Hoger Rendement Horeca. Ik zie dat deelnemers daardoor 10 tot 20% meer resultaat behalen.

3 : Kortingen en kennis in één adem
Leden worden vaak lid `omdat er interessante kortingen zijn'. Dat is ook zo: een ondernemer kan in principe zijn contributie terugverdienen. Leden doen zichzelf tekort als zij het lidmaatschap uitsluitend gebruiken om kortingen te krijgen op producten en diensten. Het feit 'dat een goed geïnformeerde ondernemer een beter rendement draait' begint door te dringen.

Koninklijk Horeca Nederland merkt dat aan:
a. het stijgend aantal bezoekers van de site www.horeca.org - nu gemiddeld 7.500 per maand.
b. het almaar stijgend aantal telefoontjes bij de helpdesk Info & Advies: nu gemiddeld 3.500 telefoontjes per maand (50% stijging tov. 1997). Vragen gaan over de gehele bedrijfsvoering maar met name over arbeidsrecht (conflicten met medewerkers, ontslag, arbeidsovereenkomsten) en huur/verhuur (huurcontracten, onderhoud, etc).
c. Ondernemers hebben de weg naar onze juridische dienstverlening beter gevonden. Momenteel doet circa 600 leden per jaar een beroep op onze 6 juristen voor deskundig advies en/of rechtsbijstand bij de rechter.
d. Bedrijfsadviseurs worden vaker en vroeger betrokken bij de begeleiding van bijv. verkoop van een zaak of overdracht naar (een van) de kinderen. Ondernemers denken daar beter en eerder over na.

4 : De horeca wordt professioneler
De gemiddelde levensduur steeg naar 9,2 jaar (was 9,1 een jaar geleden).

5 : Ondernemers hebben meer aandacht voor persoonlijke ontwikkeling Ondernemers tijd nemen voor scholing, sport, sociale contacten en hun privéleven.

6 : Afspraak was toch afspraak?
De grote groep ondernemers die zich ergert omdat een kleine minderheid zich niet aan de afspraken houdt, is groter geworden. Denk aan het naleven van de drank- en horecawet (leeftijdsgrenzen, kortingsacties), lokale verordeningen, onze voorbeeldfunctie als professionele drankverstrekker, `misbruik' van leerlingen. Kortom, zaken die het beeld van de horeca vertroebelen.

De zomertournee levert overigens vele actiepunten op die tot doel hebben de dienstverlening aan leden nog verder te verfijnen.

Voor meer informatie:
Ans Groenewegen, hoofd Public Relations, tel. 0348 - 489 457 Jeu Claes is beschikbaar voor interviews.

www.horeca.org
Koninklijk Horeca Nederland Koninklijk Verbond van Ondernemers in het Horeca- en Aanverwante Bedrijf