Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 23-08-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 23-08-2000 Politieberichten van 23/8 (07.00 uur t/m 13.00 uur)

Drachten: gestolen rookwaar
Dinsdag omstreeks 12.20 uur werd op het Noorderend een personenauto gecontroleerd. Naast de bestuurder, een 25-jarige inwoner uit Joure, zaten nog twee mannen, een 21-jarige inwoner uit Laren en een 21-jarige inwoner uit Sweikhuizen, in de auto. In de kofferbak werd een sporttas vol met sigaretten aangetroffen. De inzittenden konden hier geen aannemelijke verklaring voor geven. Waarschijnlijk waren de sigaretten, verkoopwaarde bijna f 800.-, ergens weggenomen. De 21-jarige inwoner uit Sweikhuizen had volgens zijn zeggen deze sigaretten gekocht van een onbekende man. De prijs, die hij volgens zijn zeggen had betaald, lag ver onder de vastgestelde verkoopprijs. De man uit Sweikhuizen werd ingesloten en tegen hem is proces-verbaal opgemaakt. De sigaretten werden in beslag genomen. De 21-jarige inwoner uit Laren werd na verhoor heengezonden. Verder bleek dat de chauffeur nog 67 dagen gevangenisstraf tegoed had. De man is ingesloten.

Leeuwarden: diefstal auto
Dinsdag tussen 17.00 en 19.15 uur liet een 68-jarige inwoner van Leeuwarden zijn sleutels in de voordeur van zijn woning aan het Noordvliet zitten. Aan deze sleutelbos zaten ook de sleutels van zijn personenauto Toen de man bemerkte, dat hij de sleutels in de deur had laten zitten, was het al te laat. De personenauto was verdwenen. De auto werd later terug gevonden op de Fennen, voor de ingang van de Sporthal Bilgaard. De auto is teruggegeven aan de eigenaar.

Harlingen: brand garage
De brand bij het garagebedrijf Westra aan de Oosterparkweg is aangestoken. Dit is de voorlopige conclusie van de technische recherche naar aanleiding van het door haar ingestelde onderzoek. Hoe de brand is ontstaan c.q aangestoken, is nog niet duidelijk. Bij de brand werden een tiental auto`s vernield en liep de showroom van het garagebedrijf aanzienlijke brandschade op.

Wirdum: inbraak auto`s
Afgelopen nacht werd ingebroken in drie auto`s, die geparkeerd stonden op de Jacob Algerasingel. Van alle drie auto`s werd het portierslot vernield. Uit de auto`s werd de geluidsapparatuur weggenomen, alsmede vijf werphengels. De eigenaars hebben aangifte gedaan.

Leeuwarden: reconstructie
Rijkswaterstaat, directie Noord Nederland en de gemeente Leeuwarden zijn bezig met de ombouw van het kruispunt in de Hendrik Algraweg (N 31) met de Newtonweg te Leeuwarden tot een minirotonde. De werkzaamheden duren tot 27 september. Tijdens de reconstructie is autoverkeer vanaf de Newtonweg naar de Hendrik Algraweg niet mogelijk. Het autoverkeer vanuit de richting Bolsward (N 359) wordt dan omgeleid richting Marssum en kan via de Harlingerstraatweg (N383) Leeuwarden bereiken. De omleidingroutes worden met gele borden aangegeven. Het verkeer moet tijdens bovengenoemde periode rekening houden met enige vertraging. Nadere informatie over deze reconstructie kunt u krijgen bij de heer Ing. K. Tilma, tel: 0566 62 53 25.

Nijland: eenzijdig ongeval
Dinsdag omstreeks 13.15 uur reed de bestuurder van een camper, een 48-jarige inwoner uit het Duitse Weyhe, over de Rijksweg A 7 onder Nijland in de richting Sneek, toen hij een klapband kreeg. Bij de daarop volgende stuurcorrectie kon hij de camper niet onder controle houden en kwam de camper op z`n zijkant op de rijbaan terecht. De bestuurder had een lichte verwonding een zijn onderarm, doch behoefde niet behandeld te worden. Zijn vrouw, 48 jaar, die bij hen in de auto zat, bleef ongedeerd. De camper raakte zwaar beschadigd en moest worden weggesleept.

.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272