Antwoord Kamervragen over melk en vlees van zieke koeien

1

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 24 augustus 2000

Hierbij ontvangt u mede namens de Staatssecretaris van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij, antwoorden op de Kamervragen van de leden Vendrik en M.B. Vos (beiden GroenLinks) over melk en vlees van zieke koeien d.d. 1 augustus jl.

Mijns inziens zijn de onderwerpen uit de vragen van de leden Vendrik en M.B. Vos reeds aan de orde geweest in mijn brief van 19 juli jl. (TK 1999-2000, 26991, nr.27) Ik volsta met het noemen van de voor de beantwoording relevante punten en wil verder verwijzen naar bovengenoemde brief.

1, 2 en 3

Naar aanleiding van de vooronderstelling van de FVO dat melk en vlees van aangetaste dieren in de humane consumptie kunnen zijn gekomen, herhaal ik dat het Nederlandse kwaliteitscontrolesysteem van vleeskeuring, melkcontrole en -verhitting voldoende waarborgen geeft voor de volksgezondheid (TK 1999-2000, 26991, nr. 27). Al ruim voordat de FVO de aanbeveling deed de ziektegeschiedenis van te slachten dieren te betrekken bij de vleeskeuring is door mij de Stuurgroep versterking veterinaire garantiesystematiek geformeerd, waarvan de zgn. modernisering van de vleeskeuring een onderdeel vormt. Ik wijs erop dat deze modernisering van de vleeskeuring vooruit loopt op de Europese regel-geving. De FVO heb ik hier ook op gewezen en tevens aangegeven dat deze aanbeve-ling daarmee aan de Europese Commissie gedaan had moeten worden, in plaats van aan de Nederlandse overheid.

4

Om de controle van rundvee te verbeteren zal met onder andere LTO en de Koninklijke Maatschappij voor Diergeneeskunde worden gesproken over de invulling van een vorm van APK-keuring voor rundvee (TK 1999-2000,
26991, nr. 7).

DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUURBEHEER