PTT Post: hoofdsponsor Sail 2000

Datum nieuwsfeit: 24-08-2000

Sail 2000 - Amsterdam, 24 t/m 28 augustus

PTT Post: hoofdsponsor Sail 2000

Water, zeelucht. Schepen, zeilen. Havens, Amsterdam… Sail is een oer-Nederlands evenement (met internationale allure).

PTT Post is een oer-Nederlands bedrijf (met internationale faam) en verbindt haar naam daarom graag aan zo'n grootscheepse nationale happening als Sail.

Sail Amsterdam en PTT Post: op dezelfde koers!

De Mir
Als een van de hoofdsponsors van Sail 2000 heeft PTT Post haar eigen Tall Ship: de Mir. Dit historische Russische opleidingsschip (een stalen driemaster), is een van de absolute pronkstukken! Wil je dit Tall Ship wel eens in het echt zien? Kom langs tijdens Sail 2000!
De Mir wordt ook wel liefkozend 'het snelste trainingsschip van de wereld' genoemd. Die eretitel heeft het Tall Ship van PTT Post mede te danken aan de glansrijke overwinningen tijdens de Cutty Sark Tall Ships races in 1996 en 1997. De Mir is in 1988 gebouwd in Gdansk, Polen. Tegenwoordig ligt zijn thuishaven in Sint Petersburg, Rusland. Met een lengte van maar liefst 108 meter is de Mir één van de langste deelnemers aan Tall Ships 2000 en Sail 2000. De hoogste mast reikt tot 49 meter de lucht in. Het trainingsschip biedt ruimte aan meer dan 200 bemanningsleden, van wie er gemiddeld zo'n 60 in training zijn.

Tall Ships 2000
De Mir ging uitstekend van start in Tall Ships 2000. In de eerste etappe, van Southampton naar Cadiz, bereikte het schip als tweede in zijn klasse (A) de finish. Onderweg van Cadiz naar Bermuda kreeg de Mir echter panne en moest het koers zetten naar Las Palmas voor reparatie. In Bermuda heeft het zich weer, helemaal tiptop, bij de vloot gevoegd. In de derde etappe, van Boston naar Halifax, is de Mir weer helemaal van de partij.
De Adventure Boat
De Mir is niet het enige schip waarmee PTT Post vertegenwoordigd is tijdens Sail 2000. De Adventure Boat is dé blikvanger op het Sail-terrein aan de Ruyterkade. In het ruim van dit enorme vrachtschip (80 meter lang en 9 meter breed) in de kleuren van PTT Post is van alles te ontdekken. Bezoekers van Sail 2000 zijn van harte welkom aan boord van de Adventure Boat van 25 tot en met 27 augustus van 12.00 tot 20.00 uur.