Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

VDO Car Communication onderzoekt intermodaal verkeer

Datum nieuwsfeit: 24-08-2000
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

augustus 2000

Achtergrondinformatie

VDO Car Communication onderzoekt
toekomst intermodaal verkeer

Oplossingen voor de verkeersproblemen van morgen, de verhoging van de verkeersveiligheid en het vergroten van de effectiviteit van mobiliteit bij het toenemende verkeer, waren de doelstellingen van het onderzoeksproject MOTIV (Mobility and Transport in Intermodal Traffic). Dit onderzoek, uitgevoerd in Duitsland, werd gesponsord door het Duitse Ministerie van Verkeer. VDO Car Communication ondersteunde dit project met haar expertise en leverde een belangrijke bijdrage aan het onderzoek.

De interactie tussen mens en machine
VDO droeg onder meer bij aan de ontwikkeling van de zogenoemde Man-Machine-Interface (MMI); de interactie tussen mens en machine. In dit deel van het project werd, door het ontwikkelen van procedures voor de ergonomische vormgeving van de MMI, een belangrijke basis gelegd voor het toepassen van de nieuwe informatietechnologieën. Ergonomie speelt een centrale rol. Het daadwerkelijk gebruiken van nieuwe informatiesystemen wordt doorslaggevend beïnvloed door de mate waarin de gegeven informatie de bestuurder afleidt en het effect dat het heeft op de verkeersveiligheid. Er zijn nu middelen en procedures ontwikkeld voor de evaluatie en verbetering van de kwaliteit van
gebruikersmogelijkheden.

Spraaktechnologie in opkomst
Wat betreft de vereenvoudigde en veilige aanpak van complexe informatiesystemen in voertuigen, behoort de toekomst ongetwijfeld aan de spraakontwikkeling. De communicatie tussen mensen en machines, die leidt tot verkeersveiligheid, wordt zonder meer verbeterd door het gebruik van spraaktechnologie. Als onderdeel van MOTIV zijn met de expertise van VDO Dayton, procedures voor spraakherkenning ontwikkeld voor toepassingen als navigatie en telematica. Ook zijn er prototypes ontwikkeld voor het bedienen van zulke systemen. Een belangrijk punt hierbij is de identificatie van bronnen die de akoestiek in de auto onderbreken en de implementatie van geschikte procedures om het effect op spraakcontrole te minimaliseren. De verscheidenheid van potentiële storende factoren en variabelen - snelheidsafhankelijk motorgeluid, een gesprek tussen mensen in de auto, of de positie en afstand van de bestuurder tot de microfoon - geven een idee van de uitdagingen die succesvol werden aangegaan in dit deelproject.

Hulp bij parkeren
Ook is er in het MTT (Mobility and Transport in Traffic) onderzoek gedaan naar innovatieve oplossingen. VDO Car Communication speelde een leidende rol bij het ontwerpen van een parkeeradviessysteem in de auto. Het doel was het leveren van actuele en complete parkeerinformatie in de auto vòòr aanvang van de reis, of vòòrdat de bestuurder zijn bestemming bereikt. Het voordeel is een duidelijke vermindering van het zoeken naar een parkeerplaats. Bovendien neemt ook de terughoudendheid ten aanzien van het gebruik van het openbaar vervoer af bij het gebruik van zo'n systeem. Beide kunnen leiden tot een vermindering van het verkeer in het stadscentrum.

Hoe werkt zo'n parkeeradviessysteem? Ruim voor het bereiken van de bestemming vraagt de bestuurder aan een internetservice-aanbieder informatie over een parkeerplaats. Hierbij wordt gebruikgemaakt van GSM en GATS, een protocol voor GSM-toepassingen. De gebruiker specificeert zijn voorkeuren zoals parkeerplaats, parkeergarage met meerdere verdiepingen of ondergrondse parkeergarage. De serviceaanbieder beveelt de automobilist via GSM een parkeerplaats aan, en geeft informatie als het exacte adres, het huidige aantal vrije plaatsen, de openingstijden en de kosten. Als de bestuurder wil gebruikmaken van de aangeboden parkeergelegenheid, kan hij de informatie van de serviceaanbieder direct naar het autonavigatiesysteem doorsturen. Het routesysteem begeleidt hem dan naar de parkeerplaats.

Mobiele communicatie in en buiten de auto
In het Personal Travel Assistant (PTA)-deel van MOTIV leidde de bijdrage van VDO Car Communicatie ook tot een succesvolle ontwikkeling van een demonstratiemodel. De functionaliteit van dit model is toegespitst op de uitwisseling van data tussen een portable computer en een mobiel contactpunt in de auto. Dat gebeurt via een infrarood signaal. Er zijn veel verschillende mogelijkheden om de uitgewisselde informatie te gebruiken: adressen kunnen worden verstuurd van een portable computer naar een mobiel contactpunt - bijvoorbeeld een navigatiesysteem. Het is dus niet langer nodig adressen handmatig in te voeren in het navigatiesysteem. Dezelfde toepassing geldt ook voor afspraken, gekoppeld aan adressen, of routeplanning gebaseerd op actuele verkeersinformatie. Een verdere uitwerking van het gebruik van mobiele en draagbare contactpuntcommunicatie is innovatief en gebruiksvriendelijk: na het parkeren kunnen delen van de kaart worden doorgestuurd naar een draagbaar contactpunt. Met deze draagbare elektronische stadskaart kan iedereen zijn uiteindelijke bestemming snel bereiken, zelfs op onbekende plaatsen.

Noot voor de redactie (

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie