Verzekeraars vernieuwen arbeidsongeschiktheidsverzekeringen

Datum nieuwsfeit: 24-08-2000
Verbond van verzekeraars

Herziening premiegrondslagen en model-polisvoorwaarden AOV-individueel

Het Verbond heeft nieuwe premiegrondslagen en model-polisvoorwaarden voor de individuele arbeidsongeschiktheidsverzekering opgesteld en adviseert zijn leden deze te hanteren.

Het bestaande premieadvies is opgesteld in 1992; het advies over de polisvoorwaarden in 1995. De aanleidingen voor de vernieuwing van de adviezen waren de nieuwe berekeningen van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek van het Verbond voor invaliderings- en revalideringskansen, beroepsklasseverhoudingen en wachttijdfactoren, en de aanpassing aan de nieuwe rekenrente van 3 procent.

Verbondsadvies
In de nieuwe model-polisvoorwaarden is onder andere het Verbondsadvies over polisbeëindiging bij beroeps- of bedrijfsbeëindiging opgenomen. Ook zijn de Verbondsadviezen over klachtenbehandeling en verwerking van persoonsgegevens opgenomen. Daarnaast is in het advies de AAW vervangen door de WAZ. Het Verbond adviseert de overlijdensuitkering te beperken tot een maand, om op die manier aan te sluiten bij veranderde wetgeving. Ook adviseert het Verbond de nieuwe wetgeving te volgen waar het gaat om het niet verstrekken van een uitkering aan een gedetineerde verzekerde. Het advies over de premiegrondslag gaat over de netto-premie en nadrukkelijk niet over de hoogte van opslagen voor solvabiliteit, kosten en provisie. Verzekeraars bepalen zelf de uiteindelijke hoogte van de premie die aan de klant wordt berekend.

Bondig, 24 augustus 2000