Internationaal Hippisch Topsportevenement CHIO 2000

14 juni 2000

INTERNATIONAAL HIPPISCH TOPSPORTEVENEMENT CHIO 2000

Ondanks concurrentie Olympische Spelen een zeer interessant deelnemersveld

Van donderdag 24 tot en met zondag 27 augustus vindt in het Kralingse Bos te Rotterdam het 52ste CHIO plaats. Naar verwachting neemt ook dit jaar een groot deel van de top van de internationale springruiters met hun paarden aan dit sfeervolle hippische evenement deel. Net zoals vorig jaar vinden er nationale dressuurwedstrijden plaats. Geen topsport, maar wel mede bepalend voor het CHIO zijn de fraaie shownummers, zoals het optreden van de Kozakken uit de Oekraïne. Ook het drukbezochte Stroodorp is sfeerbepalend voor het CHIO. Zeker nu daar restaurant De Engel en Dudok Holding de catering gaan verzorgen.

Grote Prijs, Landenwedstrijd en nationale dressuurwedstrijden Ondanks de concurrentie van de Olympische Spelen neemt naar verwachting ook dit jaar een groot deel van de top van de internationale springruiters met hun paarden aan dit sfeervolle hippische evenement deel. Er worden équipes verwacht uit Engeland, Duitsland, Zwitserland, Ierland, Frankrijk, België en Zweden. En natuurlijk uit Nederland. Van de vele springwedstrijden zijn de Grote Prijs op de zaterdag en de Landenwedstrijd op de zondag de meest belangrijke (met het hoogste prijzengeld!). Favoriet onderdeel van het CHIO vormt de rubriek voor jachtpaarden op zaterdag. Dit vanwege de deelname van enkele ruiters van de Rotterdamse Manège - een thuiswedstrijd als het ware. Traditiegetrouw is er tijdens het CHIO veel aandacht voor dressuur. De nationale dressuurwedstrijden, waaraan de Nederlandse topruiters deelnemen, vinden plaats in de speciale dressuurring in het Kralingse Bos. En op de vrijdag- en zaterdagavond zijn er dressuurdemonstraties op het hoofdterrein.

Kozakken tonen hun vaardigheden te paard
De Kozakken uit de Oekraïne staan bekend vanwege hun dappere vechtkunst en hun vaardigheden te paard. Om de eeuwenoude tradities in ere te houden is in 1990 een showteam samengesteld; de Zaporizhzhya Kozakken. Zij verzorgen diverse shows tijdens het 52ste CHIO.
Restaurant De Engel en Dudok in Stroodorp
Nieuw dit jaar is de culinaire samenwerking van De Engel en Dudok Holding in Stroodorp. Een groot deel van hun Rotterdamse restaurants - zoals Zeezout, De Engel, Foody´s, Dudok, Bazar en de Harmonie - presenteert zich tijdens het CHIO, ieder met zijn eigen specialiteiten. Zo kunnen in Stroodorp onder andere appeltaart en exotische gerechten verkregen worden en zal er een feestelijke oester- en champagnebar zijn.
CHIO
Het CHIO is het oudste Nederlandse internationale hippische evenement. Sinds 1948 vindt dit publieksevenement jaarlijks in Rotterdam, bij de Rotterdamsche Manège in het Kralingse Bos, plaats. (Alleen in 1994 vond het evenement vanwege de Wereldruiterspelen in Den Haag geen doorgang.) Het CHIO - dat voor Nederland de officiële landenwedstrijd springen verzorgt - behoort tot de top 3 van de Nederlandse outdoor springevenementen. In 1999 trok het vierdaagse evenement 38.000 bezoekers. De begroting van het evenement bedraagt een kleine 3 miljoen gulden.

Noot voor redacties