Kamervragen CDA over zij-instromers bij begin schooljaar

Datum nieuwsfeit: 24-08-2000

Zij-instromers bij het begin van het schooljaar (240800)

Den Haag, 24 augustus 2000

van OCW

1. Sinds vorige week zijn de scholen in Nederland weer begonnen. Is het U bekend dat er scholen zijn die met niet op te vullen vacatures kampen? Kunt U zich nog herinneren dat U daarom hebt aangedrongen om een zo snel mogelijke ingangsdatum van de Interimwet zij-instroom leraren primair onderwijs en voortgezet onderwijs?

2. Klopt het dat de tijdelijke uitvoeringsregeling Interimwet zij-instroom leraren primair onderwijs en voortgezet onderwijs1 per 1 augustus is ingegaan?

3. Kunt U dan verklaren hoe het kan dat scholen die inmiddels aan het nieuwe schooljaar begonnen zijn niet de mogelijkheid hebben vanaf het begin een zij-instromer voor de klas te zetten. Volgens mensen uit het onderwijs zijn zij-instromers, als het mee zit, niet eerder dan 1 oktober a.s. in te zetten en waarschijnlijk pas vele maanden later. Dit omdat de instellingen die het assesment verzorgen eerst in september met de voorbereidingen starten. Bovendien doen niet alle instellingen mee.

4. Wat is er gedaan om de instellingen in staat te stellen zo snel mogelijk te starten met de assessments? Waarom zijn er de assessments bijvoorbeeld niet al in juli en augustus afgenomen, zodat scholen in het begin van het schooljaar ook daadwerkelijk met het inzetten van zij-instromers hadden kunnen starten? Wat gaat U doen om te zorgen dat instellingen alsnog zo snel mogelijk en in grote getale starten met de assessments?

5. Hoe gaat U er voor zorgen dat scholen de tijd tot aan het assessment, zowel organisatorisch als financieel, kunnen overbruggen? Op welke wijze denkt U hen tegemoet te komen?

1 Uitleg, Gele katern; nr. 18b, 26 juli 2000