Politiebericht Groningen

Vrijdag 25 augustus 2000

Dagelijkse berichten

Wildervank / Meeden: snelheidscontroles
Op de N33 bij Wildervanksterdallen is donderdagochtend een snelheidscontrole gehouden. In totaal werden 1549 voertuigen op de 100 km weg gecontroleerd. 47 ( 3%) voertuigen reden te hard en de hoogst gemeten snelheid was 134 km per uur. Dezelfde ochtend is gecontroleerd op de Hereweg in Meeden. Van de 358 passerende voertuigen reden er 96 (27 %) te snel. De hoogst gemeten snelheid was 86 km per uur daar waar het maximum ligt op 50 km per uur.

Ten Post: met slok op op de brommer
Op de B. Kuiperweg in Ten Post reed een 20-jarige bromfietser donderdagavond zonder helm. Bij controle werd een alcoholgeur waargenomen en moest de man blazen. Zijn score was 0.55 promille. Met twee processen-verbaal, rijden onder invloed en zonder helm, kon de man het bureau verlaten.

Eemshaven: broei in bulk hout
De politie werd donderdagnacht vanwege rookontwikkeling gestuurd naar de Eemshaven gestuurd. Daar bleek op de bulkkade een zeven meter hoge bulk houtsnippers te roken. Door broei was de rookontwikkeling ontstaan. De brandweer haalde de stapel houtsnippers uit elkaar.

Oude Pekela: brandjes
In Oude Pekela zijn donderdagavond en nacht op een veldje bij de Veemstede en op de kruising Veemstede / Apollolaan kleine brandjes gesticht. Eerst werd een bankstel in brand gestoken later moesten afvalcontainers er aan geloven. De brandweer is twee keer ter plaatse geweest om te blussen. De politie stelt een onderzoek in naar de daders.

Groningen: winkeldiefstal
Een 36-jarige man uit Groningen werd in een supermarkt aan de Eyssoniusstraat betrapt op het stelen van verzorgingsartikelen. Onder zijn kleding had de man vijf flessen shampoo, zes flessen huidcrème en een tube tandpasta bij zich. Omdat de man op vrije voeten was onder voorwaarden gesteld door justitie werd hij na verhoor weer overgedragen aan justitie voor het uitzitten van zijn vrijheidsstraf.

Groningen: inbraak in restaurant
Donderdagochtend werd gezien dat er was ingebroken in een restaurant aan het Schuitendiep. Een raam aan de achterzijde was geforceerd en de sigarettenautomaat en gokkast opengebroken. Er waren geen sigaretten weggenomen wel geld uit de gokkast.

Hoogkerk: baas van hond gebeten
Een 47-jarige baas van een bouvier had zijn hond niet goed vast toen hij langs het erf van een 55-jarige man aan de Kerkstraat in Hoogkerk liep. De hond van de wandelaar reageerde op het geblaf van de hond op het erf. Toen zijn baas de hond te hulp wilde schieten werd hij gebeten door de bouvier. Met handletsel werd de 55-jarige Hoogkerker voor behandeling naar het ziekenhuis gebracht.

Groningen: ongewenste vreemdeling
Een 28-jarige man zonder vaste woonplaats die woensdagnacht werd aangehouden in de Westinghousestraat voor het in bezit hebben van twee gram cocaïne staat te boek als ongewenste vreemdeling. De man wordt vandaag voorgeleid voor het feit dat hij als ongewenst verklaarde vreemdeling het land niet heeft verlaten.

Groningen: twee mannen aangehouden voor diefstal portemonnee Twee 18-jarige mannen uit respectievelijk Kollum en Scheemda zijn donderdagnacht aangehouden in de Oosterstraat voor diefstal van een portemonnee. Beide mannen waren een café ingegaan in de Poelestraat waar een besloten feest was. Een 22-jarige man uit Groningen merkte dat zijn portemonnee gestolen was toen de twee mannen uit het café liepen. Ze konden worden aangehouden en zijn voor nader onderzoek ingesloten.

Groningen: aangehouden voor heling
In de Hoekstraat werd donderdagnacht een 28-jarige man uit Groningen aangehouden voor heling. De man probeerde een 21-jarige plaatsgenoot een horloge te verkopen. Hij had nog twee horloges bij zich en een zilveren ketting. Hij kon geen redelijke verklaring geven van de herkomst van de spullen. Na verhoor is de man op vrije voeten gesteld.

Groningen: man steelt wieldoppen
Op een parkeerplaats aan de Eikenlaan heeft een 19-jarige Groninger van een auto vier wieldoppen gestolen die hij wilde gebruiken voor zijn eigen auto. De man werd op heterdaad betrapt door een agent maar kon hard wegrijden van de parkeerplaats. De auto werd later aangetroffen in de Ribesstraat en inbeslaggenomen. Later in de nacht kwam de man aangifte doen van diefstal van zijn auto. Hij werd voor de wieldoppendiefstal aangehouden. Na een bekentenis is de man op vrije voeten gesteld.

Groningen: Behalve wildplassers ook wildpoeper
In het centrum van Groningen werden afgelopen nacht drie wildplasser bekeurd. Een 21-jarige man uit Roden spande de kroon door achter een kraam op de Grote Markt te gaan poepen. Hij deed het nog wel netjes op een krant. Een bekeuring was zijn deel.

Groningen: winkeldief maakt strippenkaarten
Een 31-jarige winkeldief uit Groningen die bij een kledingwinkel aan de Vismarkt met behulp van een geprepareerde tas een jas en een broek wegnam had twee vervalste strippenkaarten op zak. Op de kamer van de man trof de politie 78 gebruikte strippenkaarten aan. De man bekende van de gebruikte kaarten vervalsingen te maken. Hij zit nog vast voor nader onderzoek.

Groningen: winkeldief moet nog zitten
Een beveiligingsmedewerker hield op het Martinikerkhof een 42-jarige man vast op verdenking van diefstal uit een grootwinkelbedrijf aan de Grote Markt. De man had een tas bij zich met spullen nog in de verpakking. Op het bureau bleek dat de man nog acht dagen gevangenis tegoed te hebben. Hij is overgedragen aan justitie.

Groningen / Stedum: twee aanrijdingen en auto in de sloot Een 21-jarige automobilist uit Ten Post veroorzaakte bij het wegrijden uit een parkeerhaven aan het Damsterdiep aan twee autos schade. De man reed ondanks pogingen om hem tegen te houden weg van de plaats van de aanrijding. Het kenteken werd wel genoteerd. Later bleek dat de auto te water was geraakt in een sloot bij Stedum. De bestuurder werd van zijn bed gelicht en bleek onder invloed, 1.15 promille. Hij werd aangehouden en processen-verbaal worden tegen hem opgemaakt.

Groningen weigert na mishandeling aangifte te doen De politie is afgelopen nacht geïnformeerd over een forse vechtpartij bij een woning aan de Esdoornlaan. Toen agenten ter plaatse kwamen bleek de vechtpartij al weer over te zijn . Getuigen gaven aan dat een zevental mannen een woning waren binnen gegaan en onder dwang een man meenamen in een auto. Toen agenten een onderzoek in de woning instelden bleek deze onder het bloed te zitten. Vervolgens werd door de agenten een onderzoek ingesteld in het AZG. Daar troffen zij een 19-jarige stadjer aan die over het gehele lichaam verwondingen had. De man weigerde echter medewerking aan de politie en hij wilde bovendien geen aangifte doen. Vermoedelijk is de ruzie ontstaan over verdovende middelen.

Groningen: straatvechterij
Een 40-jarige man uit Groningen is afgelopen nacht op de Folkingestraat aangehouden Agenten zagen de man op straat vechten met een 29-jarige stadjer. De 29-jarige stond met een kapot geslagen bierfles tegenover de 40-jarige man, terwijl deze steeds schoppende bewegingen maakte. Toen agenten de mannen aanspraken bleek de 40-jarige verdachte zodanig onder invloed van drank, dat hij nog slechts in een dronkemanscel kon worden opgesloten. De andere verdachte werd aan het bureau gehoord over de ruzie en daarna heengezonden. Hij verklaarde de 40-jarige man te willen helpen, maar deze bleek daarvan niet gediend te zijn, waarna de vechtpartij ontstond.

Groningen: autokraker gepakt
Op de Taco Mesdagstraat is afgelopen nacht een 18-jarige man uit Groningen op heterdaad betrapt bij de poging om een auto te stelen. Getuigen zagen twee verdachten bij enkele autos rommelen. Toen agenten ter plaatse kwamen ging een van de mannen er vandoor De tweede verdachte bleek nog in een opengebroken auto te zitten. Hij probeerde de bedrading door te verbinden. De verdachte is ingesloten.

Inlichtingen, Afdeling Communicatie, 050 - 5995010