PvdA wil privatisering politie stoppen

Datum nieuwsfeit: 25-08-2000

VPRO

PvdA wil privatisering politie stoppen

Fractiewoordvoerder Van Heemst:.Ministers Korthals en De Vries moeten motie uitvoeren.
.
P. van Heemst, woordvoerder politie van de PvdA-fractie in de Tweede Kamer, wil dat er een einde komt aan het inschakelen van particuliere beveiligingsorganisaties bij het toezicht op straat. Van Heemst zegt geschrokken te zijn van de voorbeelden die het VPRO-radioprogramma Argos (vrijdag 25 augustus 2000, radio 1) gevonden heeft van gemeenten waar particuliere bedrijven betrokken worden bij de uitvoering van politiewerk. .Ik wist niet dat dit in zo veel plaatsen gebeurt., zegt Van Heemst. .Ik vind dit - en met mij een ruime meerderheid van de Tweede Kamer . een foute ontwikkeling. Een ontwikkeling die moet worden gekeerd.. De overheid moet geen gebruikmaken van particuliere beveiliging bij het toezicht op straat.. Ook de voorzitter van de Nederlandse Politiebond (NPB) H. van Duyn en de Nijmeegse hoogleraar strafrecht Y. Buruma uiten in Argos harde kritiek op de voortschrijdende privatisering van de politie.
.
Eind juni diende Van Heemst in de Tweede Kamer een motie in die met uitzondering van de VVD door alle fracties werd gesteund. De motie stelt .dat in principe de overheid verantwoordelijk is voor toezicht in het publieke domein en ze daarvoor geen particuliere beveiliging behoort in te huren.. Met de motie verzoekt de Kamer de regering gemeenten van dit principe op de hoogte te stellen en gemeentelijke initiatieven op dit terrein nauwlettend te toetsen. Volgens Van Heemst is het heel duidelijk wat de overgrote meerderheid van de Tweede Kamer wil. Maar, zo zegt hij, er zijn twee problemen: .Het eerste probleem is dat de particuliere beveiliging oprukt en overheden zich daar ook zelf van bedienen. Het tweede probleem is dat we twee ministers hebben, de minister van Justitie en de minister van Binnenlandse Zaken, die eigenlijk juist ruimte willen bieden aan dit soort ontwikkelingen. Dat is dus een gevecht op twee fronten. Wij zullen, gewapend met de nieuwe voorbeelden die we nu hebben, bij de ministers aandringen op uitvoering van onze motie. Wat ik nu gehoord heb, ook via uw programma, heeft me echt aan het schrikken gebracht. Dit kan zo niet..
.
Argos vroeg de ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken deze week in hoeveel gemeenten particuliere organisaties betrokken zijn bij het politietoezicht op straat. Beide ministeries konden de vraag niet beantwoorden. Ook het Nederlands Politie Instituut (NPI) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) konden geen landelijk overzicht verschaffen. .We hebben in Nederland nu eenmaal gekozen voor een gedecentraliseerde politie., zei een woordvoerder van het NPI ter toelichting.
.
Argos belde met twaalf van de vijfentwintig politieregio.s in het land en vond de volgende voorbeelden:
In Lemmer en Langweer (Friesland) is een particulier beveiligingsbedrijf ingeschakeld om .s avonds te surveilleren op straat. Dit in verband met het vakantierooster van de politie en de aanwezigheid van grote aantallen toeristen.
In de Rotterdamse deelgemeenten Delfshaven, Hoogvliet en Charlois worden in opdracht van de betreffende deelgemeente particuliere beveiligingsmedewerkers ingeschakeld bij het toezicht in bepaalde straten. Dit wordt ten dele betaald uit de pot van het Grote-Stedenbeleid.
In Enkhuizen (Noord-Holland Noord) surveilleren particuliere agenten op straat.
In de Gooi- en Vechtstreek huurt de politie een particulier beveiligingsbedrijf in voor de uitvoering van een deel van het verkeerstoezicht.
De gemeente Enschede heeft beveiligingsbedrijf Randon ingeschakeld voor de beveiliging van het door de vuurwerkramp getroffen gebied. In Nijmegen houden particuliere beveiligingsbeambten toezicht in de openbare parkeergarages van de gemeente.
.
PvdA-Kamerlid Van Heemst is ongelukkig met deze voorbeelden. .Ik zal de ministers Korthals en De Vries aan hun verstand proberen te peuteren dat ze - op basis van onze motie - gemeenten en deelgemeenten duidelijk moeten maken dat dit niet kan., zegt hij. .Een grote meerderheid van de Kamer is hierop tegen.. Van Heemst constateerde in juni al tijdens het Kamerdebat dat de regering grote moeite heeft met de motie. .Het was voor ons toen al duidelijk: als deze motie wordt aangenomen, zullen nog een aantal rondes stevige discussie nodig zijn om haar ook daadwerkelijk uitgevoerd te krijgen. Daar ga ik nu zeker mee aan de slag, nog eens extra gemotiveerd omdat uit uw uitzending blijkt dat dit verschijnsel zich op grotere schaal voordoet dan ik dacht...
.
Van Heemst vindt het vreemd dat noch het Ministerie van Justitie noch het Ministerie van Binnenlandse Zaken Argos een overzicht kon verschaffen over de afspraken met particuliere beveiligingsbedrijven. .Het verbaast mij zeer dat die informatie kennelijk zo gebrekkig is. Een jaar geleden heeft de vorige minister van Binnenlandse Zaken (Peper) nog gezegd dat hij een inventarisatie zou maken van alle afspraken die in Nederland bestaan op het vlak van de inschakeling van particuliere beveiliging. Ik zal nog een keer aan de minister vragen om het huiswerk op dit punt goed te doen..