VNP oneens met VAOP: Oud papier blijft nog erg duur

VNP

VNP: OUD PAPIER BLIJFT ERG DUUR

- Persbericht -

Vereniging van Nederlandse Papier- en Kartonfabrieken (VNP noemt angst voor instorten oud papierprijzen volstrekt onterecht: Oud papier blijft de komende tijd erg duur

Hoofddorp, 25 augustus 2000 - De Vereniging van Nederlandse Papier- en kartonfabrieken (VNP) verwacht dat de zeer hoge prijs voor oud papier de komende tijd op het huidige hoge niveau zal blijven. De VAOP (Coöperatieve Vereniging Afvalverwerking Oud Papier) kwam recent naar buiten met de verwachting dat in Nederland de oud papierprijzen zullen instorten, maar de VNP noemt deze vrees 'volstrekt ongegrond,' aldus VNP-voorzitter drs W.J. Emmen.

De Nederlandse papier- en kartonindustrie is in grote mate afhankelijk van oud papier. Circa 2.500.000 ton (75% van totale vezelgrondstof) wordt jaarlijks ingezet voor de productie van papier en karton. De industrie heeft contracten met binnenlandse en buitenlandse papierhandelaren afgesloten om in deze vraag te voorzien. De totale Europese markt voor oud papier bedraagt circa 35 miljoen ton en bepaalt in belangrijke mate de prijs die in Nederland door de papier- en kartonindustrie wordt betaald. 'Deze markt vertoont een stabiel patroon, er zijn geen aanwijzingen dat op korte termijn in dit beeld grote veranderingen zullen optreden,' concludeert VNP-voorzitter Emmen.

'De recente geringe correctie op de hoge oud papierprijzen in Europa kan voor VAOP niet de aanleiding zijn geweest te speculeren over het instorten van de oud papierprijzen,' aldus Emmen. 'Dit heeft eerder te maken met de exportmarkt van oud papier naar Azië, een spotmarkt met snelle en grote fluctuatie in prijzen. Voor Europa heeft de exportmarkt een beperkte omvang van slechts 2 miljoen ton. Deze speculatieve spotmarkt heeft recent een zeer forse correctie ondergaan op de zeer hoge oud-papierprijzen in relatie tot de Europese markt. Mogelijk berust de angst voor het instorten van de oud papierprijzen van de VAOP op de ontwikkelingen op de Aziatische markt. Omdat de Nederlandse papier- en kartonindustrie zich niet richt op deze spotmarkt maar op de Europese markt is de inschatting van VAOP - instorten prijzen - ongegrond.'

Inzameling

De oud papier verwerkende industrie heeft belang bij een goede inzameling van oud papier door de gemeenten. De huidige oud papierprijzen leveren een positieve bijdrage voor de gemeenten en zijn daarmee een goede basis voor inzameling door de gemeenten. Gezien de verwachte groei van de oud papierverwerkende industrie in Nederland en Europa is de verwachting dat de hoeveelheid verwerkt oud papier zal toenemen. Lange termijn afspraken met de gemeenten over afname van oud papier hebben dan ook de voorkeur boven korte termijn gewin op de speculatieve spotmarkt.

Noot voor redacties