Brugse tuineigenaren stellen hun tuindeuren open

Datum nieuwsfeit: 26-08-2000

Onderwerp: het brugs tuinweekend

het Brugs tuinweekend

Tijdens het laatste weekend van de zomervakantie stellen tuineigenaars uit het Brugse hun tuindeuren open voor het publiek. Een aantal van deze tuinen zijn dit weekend exclusief open. Wil je bijvoorbeeld de landschapstuin van Kasteel Gruuthuuse bezoeken, of kennis maken met de bijzondere bomen en vaste planten van tuinarchitect Andre Van Wassenhove, dan krijg je nu een unieke kans.

Andere tuinen zijn ook in juni open, maar eind augustus is toch een heel ander seizoen. Er bloeien andere soorten planten, vele heesters hebben mooie bessen en de eenjarigen bloeien rijkelijk. Augustus is ook het topmoment voor siergrassen en nazomerbloeiers als zonnehoed, aster, steentijm en duizendknoop. Deze laatste vind je volop in de tuin van Chris Ghyselen. In z'n privétuin kruist en ontwikkelt hij nieuwe variëteiten van deze rijk- en langbloeiende vaste plant.

Naast sfeer, planten en tuinarchitectuur vind je in de tuinen ook kunst. Gerenommeerde en beginnende kunstenaars stellen hun werk tentoon in de verschillende tuinen en parken. In de tuin van Lode Bourez kan je een natuurlijk waterzuiveringssysteem bekijken. Planten en bacteriën zuiveren huishoudelijk afvalwater voor het in een natuurlijke vijver terecht komt.

Hetzelfde weekend kan je ook op de Brugse kwekerijen terecht voor planten, tuinaccessoires en benodigdheden.

De organisatie van dit evenement is in handen van KTLMA, regio West-Vlaanderen. De Koninklijke tuin en Landbouwmaatschappij is oa bekend van de organisatie van Tuin Expo. in de Hallen van Kortrijk en het Bouwcentrum Antwerpen. Daarnaast verdeelt de vereniging het maandblad Groei & Bloei in Belgik en organiseert ze talloze manifestaties en groene evenementen. De vereniging vind je op internet via www.KTLMA.org

Een familieticket voor het Brugs tuinweekend kost 400 BEF. Daarmee kan je met 2 volwassenen heel het weekend de tuinen bezoeken. In de eerste tuin krijg je samen met het ticket een beschrijvende brochure en een overzichtsplan met de verschillende tuinen en kwekerijen. De tuinen zijn open op zaterdag 26 en zondag 27 augustus van 10 tot 18 uur. Meer info en een beschrijving van de tuinen vind je op de KTLMA-website.

Auteur: Jan Van de Sijpe
E-mail: (jan@KTLMA.org)