Politiebericht Utrecht: district Eemland zuid

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 27-08-2000

Politiebericht Utrecht: district Eemland zuid
Koprol door alcohol

AMERSFOORT Op de Koedijkerweg sloeg zaterdagmiddag een auto over de kop nadat twee bomen langs de rijweg werden geraakt. Zowel de bestuurder als zijn passagier kwamen met de schrik vrij. De passagier liep slechts een bloedneus op.

De bestuurder, een 24-jarige inwoner van Hoevelaken, bleek te veel alcohol te hebben gedronken. Hij blies 0,8 promille. Tegen de man is proces-verbaal opgemaakt. Zijn passagier was een 15-jarige plaatsgenoot. De auto is totaal vernield afgevoerd.

Whos next

LEUSDEN De politie hield zaterdagavond een controle in het kader van de actie Whos next. Er werd vooral gecontroleerd op snelheid, alcohol-, gordel- en helmgebruik. Aan de actie deden ook mensen van het bureau Verkeer onder controle en de vrijwillige politie mee. In totaal werden 64 overtredingen geconstateerd.

Van de 328 op de Hessenweg op snelheid gecontroleerde voertuigen overtraden 21 de 80 km/u-limiet. De snelste reed 108 km/u. Op de Moorsterweg reden veertien bestuurders te hard. De snelste reed hier 89 km/u.

Vier brommerbestuurders en één automobilist werden aangehouden wegens rijden met te veel alcohol op. Het promillage van de alcomobilisten liep op tot 0,95. Zij kregen een rijverbod en processen-verbaal zijn opgemaakt.

Verder werden bekeuringen uitgeschreven voor het niet dragen van de helm (acht keer), het niet voeren van verlichting en het niet dragen van de gordel.

Letsel na plotseling afslaan

AMERSFOORT Doordat de bestuurster van een auto (een 25-jarige inwoonster van Leusden) zaterdagavond rond half tien op de Noordewierweg plotseling linksaf sloeg om de Violenstraat in te rijden, ontstond een aanrijding met een snorfiets, die in tegenovergestelde richting rechtdoor reed.

De bestuurder van de snorfiets, een 18-jarige Amersfoorter, probeerde de aanrijding nog te voorkomen door te remmen, maar dit lukte niet. De snorfiets knalde tegen de auto en de beide opzittenden werden gelanceerd. De bestuurder en zijn passagiere, een 21-jarige plaatsgenote, zijn naar het ziekenhuis gebracht. De bestuurder is daar opgenomen, zijn passagier mocht na behandeling naar huis.

De snorfietsbestuurder bleek niet in het bezit van een rijbewijs of een brommercertificaat. Hiervoor wordt proces-verbaal opgemaakt.