Congres Oost Timor herdenkt Sander Thoenes

Datum nieuwsfeit: 27-08-2000
Persbericht Stichting Vrij Oost Timor

Dili, 26 augustus

Om 13.30 uur lokale tijd vroegen internationale waarnemers en journalisten aan de leiding van het CNRT-congres (Raad van Nationaal Verzet op Oost Timor, het wederopbouwscongres) om een minuut stilte voor de vorig jaar op 21 september nabij Dili vermoorde Nederlandse journalist Sander Thoenes. Het gehele congres, ongeveer 450 mensen, stond op en hield een indrukwekkende minuut stilte.

Om 22.00 uur werden in Dili tienduizenden kaarsen ontstoken, die zich vanuit de buitenwijk Becora, waar Thoenes werd vermoord, naar het centrum van Dili slingeren. Met deze actie vragen Oost Timorese jongerenorganisaties aandacht voor de verdwenen Oost Timorese. Zij willen dat 30 augustus, als het een jaar geleden is toen de Oost Timoresen voor onafhankelijkheid kozen, wordt uitgeroepen tot dag van de verdwenen mensen.

Ook vragen zij aandacht voor de straffeloosheid die heerst op Oost Timor. In Jakarta wordt een wet aangenomen waardoor generaal Wiranto, onder andere verantwoordelijk voor de moorden en vernietiging op Oost Timor, onvervolgbaar blijkt. Ook de verantwoordelijken voor de dood van Thoenes, die werkte voor Vrij Nederland en de Financiel Times, zijn nooit vervolgd.

Stichting Vrij Oost Timor
E-mail: (vrijoosttimor@cs.com)