Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 27-08-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 27-08-2000 Politieberichten van 26/8 (13.00 uur) t/m 27/8 (13.00 uur)

Burgum: verkeerscontrole
Zaterdag tussen 11.00 en 12.00 uur werd een verkeerscontrole gehouden op de Kwekersstrjitte. In totaal werden 13 bestuurders bekeurd ter zake het niet dragen van de autogordel. Een bromfietsbestuurder kreeg een proces-verbaal voor het niet dragen van een helm.

Leeuwarden: gewelddadige winkeldief
Zaterdag omstreeks 13.30 uur werd in de C 1000 aan het Piet Kramerplein een 41-jarige inwoner uit Leeuwarden aangehouden. De man had uit de winkel batterijen weggenomen. Toen hij hierover de door winkelierster werd aangesproken werd hij agressief. Hij sloeg de vrouw, een 45-jarige inwoonster uit Easterein, verschillende malen. De vrouw kreeg toen hulp van haar echtgenoot (54 jaar), die ook door de verdachte werd bedreigd. De verdachte werd overgebracht naar het bureau en tegen hem werd proces-verbaal opgemaakt. Zowel de vrouw als de man hebben aangifte gedaan.

Wiuwert: gekantelde aanhangwagen
Zaterdag omstreeks 13.45 uur reed een bestuurder van een vrachtwagencombinatie over de Froonackerdyk te Wiuwert. De aanhangwagen van de vrachtwagen kwam met zijn rechterwielen in de berm terecht. Het gevolg hiervan was, dat de aanhangwagen kantelde en dwars op de rijbaan terechtkwam. De inhoud van de aanhangwagen (gras) kwam ook gedeeltelijk op de rijbaan terecht. Het verkeer werd, gedurende de takelwerkzaamheden, door het dorp Wiuwert geleid. Er deden zich geen verkeersopstoppingen voor. De chauffeur, een 58-jarige inwoner uit Hantum, bleef ongedeerd. De vrachtwagencombinatie was van een bedrijf uit Gytsjerk.

Schiermonnikoog: noodluik verwondt fietser
Zaterdag omstreeks 14.00 uur waaide een noodluik van een taxibus af en een voorbij rijdende fietser kreeg dit noodluik in zijn gezicht. De taxichauffeur, een 48-jarige inwoner uit Schiermonnikook, reed met zijn taxi over de Heereweg. Door nog onverklaarbare oorzaak raakte het noodluik los en een passerende fietser, een 61-jarige inwoner uit Den Haag, kreeg het luik in zijn gezicht en kwam hierdoor ten val. Hij kwam met zijn gezicht op de grond terecht. Via de huisarts op het eiland is de man met de heli vervoerd naar het Martini-ziekenhuis in Groningen, De man liep vermoedelijk een gebroken oogkas op, een snijwond in het gezicht en een hersenschudding.

Heerenveen: mishandeling
Zaterdag tussen 16.00 en 16.30 uur werd een 54-jarige inwoner uit Heerenveen op de Haskeruitgang mishandeld door een tot nu toe onbekend gebleven automobilist. De inwoner uit Heerenveen werd op een gegeven moment ingehaald door een bestuurder van een personenauto. Deze bestuurder trapte daarna verschillende malen zonder noodzaak op zijn rem en bracht op een gegeven moment zijn auto op de rijbaan tot stilstand. Toen de inwoner uit Heerenveen achter deze auto stopte, stapte de bestuurder uit, en liep op de Heerenvener af en gaf hem meerdere klappen in het gezicht en verschillende trappen in zijn zij. De verdachte deelde de Heerenvener mede dat hij te langzaam had gereden. Een passerende automobilist bemoeide zich ermee, maar die werd ook bedreigd. Daarna stapte de verdachte weer in zijn auto en reed weg. De Heerenvener heeft aangifte van mishandeling gedaan. De politie heeft de zaak in onderzoek

Heerenveen: onder invloed
Zaterdag omstreeks 19.15 uur werd op de K.R. Poststraat een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 46-jarige inwoner uit Heerenveen, bleek gedronken te hebben. De man werd overgebracht naar het bureau. De ademanalyse aan het bureau werd door de man niet goed uitgevoerd, waarna van de man een bloedproef is genomen. De uitslag hiervan is nog niet bekend. De man kreeg een rijverbod voor 13 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Blija: aanrijding met drank
Zaterdag omstreeks 18.30 uur vond op de Unemaloane een aanrijding plaats tussen een geparkeerd staande auto en een bromfiets. De bromfietsbestuurder, een 46-jarige inwoner uit Holwerd, reed over de Unemaloane in de richting Blija en kwam door nog onverklaarbare oorzaak tegen de achterzijde van een geparkeerd staande personenauto tot stilstand. De achterruit van de personenauto, eigendom van een 62-jarige inwoner uit het Duitse Ruhwarden, werd vernield. De bromfietsbestuurder werd met een scheurtje in het scheenbeen overgebracht naar het MCL-Zuid. In het ziekenhuis werd een bloedproef van de bestuurder afgenomen.

Drachten: hond bijt meisje
Zaterdag omstreeks 12.15 uur wilde een 4-jarige meisje uit Joure op het Zuid in Drachten een aldaar loslopende hond gaan aaien. Het kind was op de hond toegelopen en toen zij haar hand naar de hond uitstak, beet deze haar één keer in het gezicht. Het kind liep een bloedende wond op, die in het ziekenhuis in Heerenveen werd gehecht. De hond, een soort wetterhoun/stabij, was eigendom van een 63-jarige inwoner uit Drachten. De eigenaar van de hond zou de schade met de ouders van het meisje regelen.

Lemmer: foutief parkeren
Zaterdag omstreeks 14.45 uur werd geconstateerd dat op de Plattedijk diverse auto`s op het fietspad en in de groenstrook bij de achterste ingang van het strand stonden geparkeerd. Dit terwijl op het grote parkeerterrein, waar gratis geparkeerd mag worden, zeker nog een kleine 200 auto`s konden staan. In totaal kregen 17 bestuurders een bekeuring.

Leeuwarden: Cambuur Zwolle
Afgelopen zaterdagavond werd de wedstrijd Cambuur Zwolle gespeeld. De wedstrijd werd bezocht door ongeveer 6000 supporters, waarvan er 100 uit Zwolle kwamen. Dit was de eerste wedstrijd waarbij gebruik werd gemaakt van de interventieteams, hetgeen inhield dat een aantal politiemensen (10) in uniform zich ophielden tussen de supporters op de noord- en zuidtribune. De politiemensen op de noordtribune werden door de supporters goed geaccepteerd, terwijl een gedeelte op de zuidtribune daar nog wat moeite mee had. Het was natuurlijk voor beide partijen nog even wennen, maar er deden zich geen onregelmatigheden voor.

Nijetrijne: aanrijding met drank
Zaterdag omstreeks 21.50 uur vond op de Pieter Stuyvesantweg net buiten de bebouwde kom van Nijetrijne een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurder van een personenauto reed in de richting Wolvega en kwam door nog onverklaarbare oorzaak in de berm van de weg terecht. Hij raakte daar een verkeersbord en schoot vervolgens over de rijbaan om in de andere berm voor de sloot tot stilstand te komen. De bestuurder, een 23-jarige inwoner uit Espel, raakte niet gewond. Wel bleek dat hij gedronken had. Aan het bureau blies de man 485 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 5 uur. De auto raakte zwaar beschadigd.

Leeuwarden: inbreker overlopen
Zaterdag omstreeks 21.25 uur werd ingebroken in een horecagelegenheid aan de Korfmakersstraat. De verdachte was via het forceren van een ruitje aan de achterzijde het pand binnengekomen. Uit de horecagelegenheid werden twee portemonnees weggenomen en een GSM. Toen de verdachte in de kleedgelegenheid van het personeel kwam, werd hij overlopen door een medewerker, een 22-jarige inwoner uit Menaldum. De verdachte gaf deze medewerker een klap en vluchtte vervolgens, met achterlating van de weggenomen goederen, het dak op en springt vervolgens van het dak naar beneden. De verdachte, een 33-jarige inwoner uit Leeuwarden kon later op de avond aan de hand van het opgegeven signalement worden aangehouden op de Sumatrastraat. De verdachte werd overgebracht naar het bureau en werd ingesloten.

Leeuwarden: urineren en valse naam
Zaterdag omstreeks 23.15 uur werd op het Ruiterskwartier een 24-jarige inwoner uit Leeuwarden aangehouden ter zake het urineren tegel een gevel van een bedrijf. Toen de man hierover werd aangesproken en hem proces-verbaal werd aangezegd, gaf hij een valse naam op. De man werd aangehouden en overgebracht naar het bureau. Tijdens het fouilleren van de verdachte werd ook nog een kwart gram cocaïne bij hem aangetroffen. De man werd ingesloten en in de loop van vandaag (zondag) gehoord. Na het opmaken van een proces-verbaal werd de man weer in vrijheid gesteld.

Ballum: ongeval met zweef
Zaterdag omstreeks 20.30 uur was een 14-jarig meisje uit Hollum aan de Strandweg te Ballum uit de zweef gevallen. Het bakje waarin zij zat, was afgebroken Het meisje viel samen met haar vriendin, die bij haar in het bakje zat, op de grond. Op het moment dat het bakje afbrak, draaide de zweef nog niet op volle snelheid. Het meisje en haar vriendin (leeftijd niet bekend) liepen een aantal schaafwonden op. De verwondingen bleken na een bezoek aan de dokter mee te vallen. De eigenaar van de zweef, een 45-jarige inwoner uit Leeuwarden, heeft de zweef daarop direct stilgezet. Voor hem was het ook een raadsel hoe dit kon gebeuren. Zijn zweefmolen wordt 1 keer in de twee jaar gekeurd en dit was in mei 1999 nog gebeurd.

Augustinusga: aanrijding met drank
Zondag omstreeks 00.15 uur vond op de Uterwei een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurder van een personenauto reed over de Uterwei in de richting Surhuizum. Bij het uitkomen van een bocht, raakte hij door nog onbekende oorzaak (mogelijk een lekke rechter voorband) in de berm en kwam via het fietspad in de sloot naast de weg terecht. De bestuurder raakte licht gewond en werd overgebracht naar het ziekenhuis in Drachten. Daar bleek dat de bestuurder gedronken had, werd in het ziekenhuis een bloedproef van hem afgenomen

Sneek: onder invloed
Zondag omstreeks 03.15 uur werd op de Dokter Boumaweg een autobestuurder gecontroleerd. De man, een 29-jarige inwoner uit IJlst, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 445 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 4 uur.

Lemmer: aanhouding en verzet
Zondag omstreeks 02.00 uur kwam er een melding binnen dat er een vechtpartij zou zijn op de Schans ter hoogte van het gemeentehuis. Een 48-jarige inwoner uit Lemmer was daar enige taxichauffeurs bewust op de voeten gaan staan. Toen door de chauffeurs daarvan iets gezegd werd, begon de verdachte om zich heen te slaan en te schoppen. Ook werd een deuk in een taxi getrapt. De verdachte werd uiteindelijk door mensen van een beveiligingsbedrijf aangehouden en overgedragen aan de politie. Op een gegeven moment liet de verdachte zich vallen en kwam daarbij vol op het rechter onderbeen van een 27-jarige politieman terecht, die daardoor een gescheurde knieband opliep. De verdachte werd overgebracht naar het bureau en ingesloten.

Lemmer: onwelwording
Zondag omstreeks 02.10 uur kwam er een melding binnen dat een man in een horecagelegenheid aan de Langestreek onwel was geworden. De man, een 29-jarige inwoner uit Lemmer, stond aan de bar te praten met twee meisjes. Hij had twee of drie pilsjes gedronken en op het moment dat hij weer een pilsje wil bestellen, zakte hij in elkaar. Het personeel legt hem in stabiele zijligging en via het alarm nummer werd de ambulance gebeld. Het ambulance personeel reanimeerde de man, doch op weg naar het ziekenhuis in Sneek overleed hij.

Beetsterzwaag: onder invloed
Zondag omstreeks 03.45 uur werd op de Hoofdstraat een automobilist gecontroleerd. De man, een 21-jarige inwoner uit Wolvega, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 285 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 1 uur.

Harlingen: openlijke geweldpleging
Zondag omstreeks 04.50 uur vond op de brug in de Noorderhaven een vechtpartij plaats. Een 20-jarige inwoner uit Franeker liep met zijn vriendin, een 19-jarige inwoonster eveneens uit Franeker over de brug. Op de brug kwamen zij een 5-tal jongens tegen. Eén van deze jongens schold het meisje uit. Haar vriend wilde deze jongen hierover aanspreken, maar werd direct door de vijf jongens aangevallen. Hij kreeg verschillende klappen en trappen en kon uit eindelijk ontzet worden. De gewaarschuwde politie kon uiteindelijk de vijf jongens, 17, 17, 18, 18 en 19 jaar, allen uit Harlingen, ter plaatse aanhouden. Zij werden overgebracht naar het bureau en ingesloten. Tegen hen is proces-verbaal opgemaakt ter zake openlijke geweldpleging en mishandeling.

Munnekezijl: lastige man
Zondag omstreeks 04.30 uur werd een 34-jarige inwoner uit Munnekezijl aangehouden. De man was kort daarvoor uit een horecagelegenheid aan de Kerkstraat gezet, omdat hij binnen bierglazen had vernield. Ook vernielde hij een fiets van een 56-jarige inwoner uit Munnekezijl. De man was onder invloed. Bij zijn woning vernielde hij de ruit van de voordeur en hij liep daarbij een snijwond aan zijn hand op. De man werd daarop aangehouden en overgebracht naar het bureau. Na het opmaken van een proces-verbaal is hij weer in vrijheid gesteld.

Sneek: caravan in brand
Omstreeks 04.50 uur kwam er een melding binnen dat op de Furmerrusstraat bij de blauwe flat een caravan in de brand zou staan. Een getuige, een 26-jarige inwoner uit Sneek, had bij thuiskomst de brand ontdekt. De caravan stond in lichterlaaie. Voor en achter de caravan stonden diverse voertuigen geparkeerd. Een personenauto kon niet meer tijdig bij de caravan vandaan worden gehaald en deze liep aanzienlijke schade op. De auto was van een 21-jarige inwoonster uit Sneek. De caravan, die geheel uitbrandde, was van een 38-jarige inwoner uit Sneek. De brand in de caravan is aangestoken. Hoe dit precies is gebeurd, is nog niet duidelijk. Eerder deze nacht werd op nog geen 100 meter afstand brand gesticht in een aanhangwagen. Deze brand werd door de eigenaar zelf geblust. In de Suffrisdusstraat werden diezelfde nacht omstreeks 04.15 uur twee containers in brand gestoken. De eigenaar, een 58-jarige inwoner uit Sneek, had de brand in de containers zelf geblust maar kon niet voorkomen dat een ruit van de naastgelegen kas werd vernield. De technische recherche stelt een onderzoek in. Sinds begin juni is dit de 5e caravanbrand in de wijk Noorderhoek in Sneek. In een aantal gevallen is brandstichting de oorzaak van de branden. De recherche Sneek is bezig met een onderzoek naar deze branden en vraagt eventuele getuigen, die iets gezien hebben, zich te melden.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272